مزایا ومعایب خودروپژو۴۰۵

مشخصات فنی و ظاهری پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ را به همراه پراید می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایه‌های صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود زیرا از پلت‌فرم آن در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکس‌ترین ساخته ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت‌فرم ۴۰۵ را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران‌خودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود

پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط کمپانی پژو در فرانسه تولید شد و ۴ سال بعد، در سال ۱۹۹۸ میلادی، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد. 

 شرکت ‎های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی ‎داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایه گذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن ‎ مانند پژو ۴۰۵ انجام بدهند. به همین دلیل، خط جدید تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ به وسیله رییس جمهور وقت کشورمان کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدل‏های دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. از سال ۱۳۷۳ شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات ۴۰۵ را شروع کرد و موفق شد تا سال ۱۳۷۷ بیش از نیمی ‎از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد.  

از نظر فنی پژو ۴۰۵ GLX  و مدل دوگانه سوز هیچ تفاوتی باهم ندارند با این تفاوت که که مدل دوگانه سوز از سوخت گاز هم بهره می برد و از نظر امکانات هر دو شبیه هم هستند.

 با محبوببیت پژو ۴۰۵ GLX ،  پژو ۴۰۵ SLX با تغییراتی در نمای داخلی و خارجی و تغییر عملکرد بعضی از بخش های خودرو به بازار عرضه شد. موتور ۱۶ سوپایه TU5 با قدرت ۱۰۸ اسب بخار مشخصه های پژو ۴۰۵ SLX است که باعث شده مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل پژو ۴۰۵ GLX  داشته باشد. اما نکات منفی هم دارد که می توان به طراجی بد بدنه و استفاده از مواد بی کیفیت در داخل کابین اشاره کرد.

معایب پژو ۴۰۵  (صرف نظر از تیپ)

مدل های جدید پژو ۴۰۵ در بخش موتور بسیار بیشتر از مدل های قدیمی دچار مشکل می شوند.

قطعات مصرفی مثل بوش ها و لنت ها کیفیت شان نسبت به مدل های قدیمی افت کرده است.

قطعات جانبی موتور، مثل پمپ بنزین و یا کویل در مدل های جدید پژو ۴۰۵، نسبت به گذشته بیشتر خراب می شوند.

در مدل های جدید پژو ۴۰۵ که حتی بسیار کم کارکرد هم هستند، خطاهای مختلفی در ECU آنها مشاهده می شود که بعضاً با دیاگ هم مشکل حل نمی شود و باید حتماً یک سنسور و یا قطعه تعویض شود تا خطا رفع شود که این کار هزینه بر است.

 در مدل های پایین پژو ۴۰۵ با ضعف کوئل مواجه هستیم به گونه ای که اگر چند قطعه برقی همزمان روشن باشند برق خودرو ضعیف می شود و ماشین دور نمی گیرد.

ضریب گیربکس مناسب این خودرو نیست و موتور فشار بالایی را تحمل می کند.

معایب خاص پژو ۴۰۵  تیپ GLX

قدرت ترمزگیری در این تیپ، به دلیل ترمزهای کاسه ای قدیمی و ناکارآمد در محور عقب، چندان دلچسب نیست.

تنها یک ایربگ برای راننده در کابین پژو ۴۰۵ تیپ GLX نصب می شود که از نظر ایمنی مناب نیست.

این تیپ پژو ۴۰۵، دردسر کم کردن روغن (روغن ریزی) دارد.

پژو ۴۰۵ تیپ GLX مصرف سوختش بالاست و خودرویی پر مصرف محسوب می شود.

برای مناطق گرمسیر مناسب نیست و در این شرایط آب و هوایی، بسیار واشر سرسیلندر می سوزاند.

.عیب بزرگ پژو ۴۰۵ تیپ GLX این است که خیلی نسبت به آب و روغن حساس است به گونه ای که چنانچه در صورت غفلت و عدم توجه یکی از اینها کم بشود حسابی خرج روی دست تان می اندازد.

کابین ماشین زود به صدا می افتد.

ترمز در بسیاری از اوقات خصوصا روی دست انداز های جاده قفل می کند.

داشبورد از جنس پلاستیک خشک است.

 معایب خاص پژو ۴۰۵ تیپ SLX

 موتور این تیپ، گشتاور کمتری نسبت به تیپ GLX دارد.

این تیپ شتاب کمتری دارد به گونه ای که حتی ۴۰۵های معمولی را هم نمی تواند در شتابگیری پشت سر بگذارد و از آن سبقت بگیرد.

دسته موتورها در این تیپ کمی ضعیف هستند.

سر و صدای زیاد موتور خودرو ازار دهنده است.

کیفیت داشبورد آن چندان رضایت بخش نیست.

ایربگ آن زود از کار می افتد و آلارمش روشن می شود.

اگر مشکلات گیربکس و ایرادات برقی پیدا کند یا روغن ریزی داشته باشد یا اینکه به طور کلی موتور این تیپ اگر دچار نقص شود خرج زیادی را بر روی دست مالک خود باقی می گذارد.

چراغ های جلو کم نور است.

جلو پنجره غیر همرنگ بدنه است.

درموقع کلاج صدایی جیغی به گوش میرسد که به دلیل نگه دارنده اگزوز است.

بی کیفیتی کلید شیشه بالابر که در اکثر اسالا یکسها خرابی زود حادث می شود.

رودری هایش کیفیت پایینی دارد.

بدلیل این که کیفیت داشبورد وتجهیزات داخل پایین هستش زود به سروصدا می افتد.

کیفیت مواد اولیه داخل کابین خیلی ضعیف است.

معایب خاص پژو ۴۰۵ تیپ دوگانه سوز (CNG)

گشتاور این تیپ در حالت گازسوز پایین است.

 در این تیپ باید قید فضای صندوق عقب را بزنید چون در این فضا کپسول و تجهیزات سوخت رسانی نصب می شود.

این تیپ از نظر ظاهری یک سر و گردن پایین تر از مدل SLX است.

 این تیپ به خاطر مشکلات فنی اش و دید بد مردم نسبت به آن سخت تر به فروش می رسد و کمتر مشتری دارد.

این تیپ از مشکل گرمای بیش از حد موتور رنج می برد چون تولید حرارت سوخت گاز در موتور آن بیشتر است.

معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید ؛ طراحی خودرو

خودروسازان ایرانی هر از چند گاهی با ارائه نسخه جدید یا به اصطلاح فیس لیفت شده یکی از خودروهایشان سر و صدای زیادی در بازار خودرو به پا می کنند. در چنین شرایطی معمولاً پلتفرم ها و سیستم موتور یکی هستند و تنها ظاهر خودرو و برخی از مشخصات فنی تغییر می کند. پژو ۴۰۵ داشبورد جدید هم یکی از همین خودروهاست اما متأسفانه معایب آن بعد از عمل فیس لیفت بیشتر از قبل شد.

طراحی خارجی از جمله مهمترین معایب پژو ۴۰۵ glx داشبورد جدید است. طراحی پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ که وارد ایران شد تا چندی پیش هیچ تغییر محسوسی نداشت؛ تا اینکه پژو ۴۰۵ داشبورد جدید تولید شد.

متأسفانه از جمله معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید دقیقه به طراحی داشبورد آن برمی گردد. در این خودرو بعد از گذشت مدتی، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است. این ایراد به خشک بودن، یک تکه بودن و پایین بودن سطح کیفی مواد اولیه داشبورد برمی گردد.

از دیگر معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید که به داشبورد «سوناتایی» هم معروف است، باز و بسته کردن آن، هنگام بروز ایراد و انجام تعمیرات است. ابعاد داشبورد پژو ۴۰۵، بزرگ، قطعات تشکیل دهنده ی آن، متعدد و طراحی آن، یک تکه است. این سه عامل کار تعمیرکاران را سخت می کند.

در واقع تنها فرق پژو ۴۰۵ glx بعد از اعمال تغییرات، متفاوت شدن قسمت داخلی کابین است و اتفاقاً همین تغییر هم یکی از اصلی ترین معایب پژو ۴۰۵ glx داشبورد جدید است.

برخلاف تصور طراحان که فکر می کردند در قسمت داخلی درب ها، تبدیل شدن روکش های چرمی به روکش های پلاستیکی ایده جالبی است، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد. روکش های جدید نه تنها جذابیتی بیشتر از مدل های چرمی ندارند بلکه بسیار خشک و انعطاف ناپذیر هم هستند.

ناگفته نماند دستگیره درب ها به میزان قابل توجهی ضعیف هستند و سرنشینان بعد از هر بار باز کردن درب ها، نگران آسیب دیدنشان هستند.

معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید ؛ پیشرانه خودرو

از مهمترین معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید در قسمت پیشرانه، پاره شدن زودهنگام تسمه تایم و سوختن واشر سر سیلندر است. این دو مشکل از ابتدا جز نقاط ضعف پژو های ۴۰۵ در همه مدل ها بود و تا به امروز هم سر جای خود باقی مانده است.

نکته: در نظر داشته باشیم که با بروز هر یک از مشکلات بالا قسمت های دیگر مثل سوپاپ ها نیز دچار فشار و آسیب خواهند شد.

مصرف سوخت بالا هم از دیگر معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید در قسمت پیشرانه است.

پژو ۴۰۵ GLX داشبورد جدید، پیشرانه ای چهار سیلندر هشت سوپاپه با حجم ۱٫۸ لیتر دارد. این پیشرانه قادر به تولید ۹۵ اسب بخار است.

معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید ، هزینه های خودرو

پژو ۴۰۵ جزو آن دست از خودروهایی است که قطعات، تعمیرات و سرویس های دوره ای آن نسبتاً پرهزینه محسوب می شود. به خصوص در شرایط فعلی که قیمت خودروها هم نسبت به قبل خیلی بالاتر است.

چیزی حدود ۳۰ سال از طراحی سیستم موتور پژو ۴۰۵ می گذرد؛ بنابراین حواستان باشد که در مورد نگهداری از این خودرو دقت و توجه کامل را به خرج دهید. صدمات وارده به سیستم موتور ۴۰۵ به دلیل قدیمی بودن پیشرانه و استانداردهای مربوط به آن، می تواند به خسارت های جبران ناپذیری ختم شود.

پس به یاد داشته باشید که سرویس های دوره ای نقش بسیار مهمی در عمر پژو ۴۰۵ دارند.

پژو۴۰۵ دوگانه سوز

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز  یک خودروی خانوادگی در کلاس سدان‌های بزرگ می‌باشد که در سال ۱۹۸۴ میلادی برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو تولید شد. این خودرو ۴ سال بعد توانست مقام بهترین خودروی اروپا را از آن خود کند. این خودرو که تقریبا از سال ۱۳۶۹ وارد بازار ایران گردید، توسط شرکت ایران خودرو تولید شده است و البته تغییرات زیادی را تاکنون تجربه کرده است. از موتورخودرو گرفته تا بدنه و فضای داخلی آن، برای کاهش هزینه‌ها، سیاست تولید قطعات در داخل کشور پیش گرفته شد و نتیجه این شد که تا پایان سال ۱۳۷۷، ۷۷% قطعات از مجموعه قطعات وارداتی حذف گردید. خودرو پژو ۴۰۵ GLX برای اولین بار در سال ۱۳۷۱ با موتور ۱۶۰۰ سی سی وارد بازار شد.

بر خلاف بیشتر خودروهایی که هم زمان با پژو ۴۰۵ وارد بازار شدند، هماهنگی خوبی در ترکیب رنگ فضای داخلی با رنگ بدنه وجود دارد و این موضوع به‌خوبی رعایت شده است. با این که نوع و کیفیت مواد بکار رفته در تولید این خودرو نسبت به نمونه خارجی تغییر پیدا کرده و در واقع کمتر شده، اما با این هم می توان نمره قابل قبولی را به این خودرو داد. کنسول میانی این خودرو شامل دو دریچه کولر یا بخاری، پنل ساعت و کلید های خاموش و روشن، پنل تنظیمات کولر و بخاری، پنل سیستم صوتی و جا سیگاری می باشد که معمولا هم با رنگ مشکی تولید می شود. 

پژو ۴۰۵GLX ، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب می ­شد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد. اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. ۴۰۵، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن به شمار می ‎رود. از ایرادات طراحی بدنه آن، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرها می‌باشد. در صورتی که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است که گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند.

سیستم تعلیق در هر یک از ۴ چرخ ۴۰۵، به صورت جداگانه عمل می‌کند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصا پیچ‌ها می­‎شود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه می‌کنند. توزیع وزن این خودرو به صورتی است که مرکز ثقل آن در قسمت جلوی خودرو قرا می گیرد و این مسئله باعث‌ می‌شود که در شیب‌های موافق یا سرپایینی، افت در پایداری و هندلینگ خودرو به وجود بیاید ولی بلعکس در سطوح افقی و یا شیب مخالف (سربالایی) هندلینگ خودرو تقریباً قابل قبول و پایداری تضمین شده‌تری را در اختیار داریم.

موتور این خودرو بعد از ۱.۶ لیتر و ۱.۹ لیتر نهایتا به موتوری با حجم ۱.۸ لیتر با پاشش چند نقطه‌ای تبدیل و خروجی حدود ۱۰۰ اسب بخار تبدیل شده که از لحاظ قدرت تقریبا برابر با موتور ۱.۹ لیتری بود اما مصرف سوخت آن کاهش یافته است. هماهنگی موتور با گیربکس هم از ویژگی‌های خوب این خودرو می‌باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو برابر ۱۱.۸ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد که با توجه به افزایش قیمت بنزین کمی غیر اقتصادی به نظر می رسد. مدل دوگانه سوز این خودرو نیز هم از سال ۹۵ تولید گردید که با استقبال فراوانی روبرو شد. اما این مدل کمی از شتاب و قدرت موتور ۴۰۵ را کاهش می داد که تاثیر زیادی بر روی قوای محرک این خودرو نداشت .

برای بالا بردن سطح ایمنی ۴۰۵، تجهیزات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. بادشکن ‎های جلو، سپر لبه ‎دار، کناره­‎های خمیده تحتانی و آینه ‎های دید عقب با ۲ زاویه پهن جهت داشتن دید کافی از جمله این تجهیزات هستند. در اطراف خودرو ضربه‌گیرهایی تعبیه شده که باعث افزایش استحکام درها می­‎شوند. علی رغم بدنه محکم خودرو و ترمزهای سازگار با موتور آن، نداشتن ترمز ABS و همچنین کیسه هوا از مشکلات ایمنی این خودرو  بود که در مدل های اخیر این کاستی برطرف شده است. استاندارد آلایندگی یورو ۲ دیگر مشکل این خودرو است.

در دسترس بودن و ارزان بودن قطعات این خودرو نسبت به خودروهای گران قیمت دیگر، آن را به یک خودروی کاملاً اقتصادی تبدیل کرده است. ظاهر این خودرو در چشم عموم کمی قدیمی و از رده خارج به نظر می آید اما شاید تکراری دیدن آن باعث این امر شده است. همچنین مدل دوگانه سوز این خودرو باعث می شود شما مسافت بیشتری را هم با سوخت بنزین و گاز طی کنید.

 ایمنی

در مدل SLX هم پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثه سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دنده معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمده خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.

 بادشکنهای جلو ،لبه سپر ، برف پاک کنهای متناسب با شیشه های جلو و عقب ، درها با واشرهای لاستیکی خمیده که به کاپوت کاملا کیپ شده است، کناره های خمیده تحتانی، دستگیره های در داخل قرار داده شده، آینه های دید عقب با دو زاویه پهن جهت رسیدن به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه شده اند. سیستم ترمزها با نوع موتور و نه با میزان تجهیزات هماهنگی دارد. ترمزهای دیسکی با ابزار اندازه گیری شناور در قسمت جلو، ترمز کاسه ای عقب، مدار هیدرولیک با شکل (ایکس انگلیسی) و فرمان هیدرولیک، ضربه گیرهای کناری تمام درها، ایمنی در کوچکترین جزئیات درنظر گرفته شده است. دربهای مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات کناری افزایش می دهند. 

 کیفیت، بهبود و آسایش، سه نکته کلیدی که بر مفهوم ۴۰۵ سایه افکنده است در تمامی جنبه های آن اعمال شده است. هر کدام از بازبینی ها جهت داشتن بهترین تمرکز راننده تعبیه شده است و تمامی ملزومات در خصوص آسایش و ایمنی را در بر دارد.

۴۰۵ ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است.

منابع

http://namnak.com

www.kh110.ir

www.pedal.ir

https://turboyadak.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *