درخت واثرات قطع درختان

چکیده

بیشتر درختان و درختچه‌ها براي تامين سايه و زيبايي در شهر كاشته مي‌شوند،‌ اما درختان و درختچه‌ها فوايد و ارزش‌هاي ديگري نيز دارند،‌ كه بايد در انتخاب آنها توسط كارشناسان به آنها توجه شود. اين فوايد و ارزش‌ها مي‌توانند در سه گروه به شرح زير دسته‌بندي شوند: زيست‌محيطي، اجتماعيفرهنگي و اقتصادي.

درختان، محيط‌ زيست را با كنترل اقليم، كنترل آلودگي و افزايش كيفيت هوا، حفاظت در برابر تشعشعات ماورا بنفش، در برابر باد، تخفيف آلودگي صدا، ترسيب كربن،‌ حفاظت از كيفيت آب و خاك، پناه دادن به پرندگان و حياط وحش تغيير مي‌دهند.

قطع  درختان اثار سوء وزیان باری برای انسان وزندگی بشر دارد.این زیانها مثل فواید ان می تواند زیست محیطی ،اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی باشد.

باید بدانیم که قطع درختان واز بین رفتن این ثروت الهی علاوه بر اثار مستقیم وفعلی آثار دراز مدتی خواهد داشت. درختان متعلق به یک دوره نیست بلکه سرمایه وثروتی هست که  به نسل آینده نیز تعلق دارد.

هر سال یک و نیم میلیون هکتار (۹ درصد) از خاک‌های مرغوب ایران به بیابان تبدیل می‌شود و سالانه یک تا یک و نیم هکتار به مساحت کویرهای ایران افزوده می‌شود. این در حالی است که برای تشکیل هر سانت خاک ۱۰۰ سال زمان لازم است . جالب‌تر آن است که بدانیم در ۱۰۰ سال گذشته ۹ میلیون تن از خاک بارور کره زمین فرسایش داشته که بیشترین حد تخریب آن در کشورهای در حال توسعه است.

جنگل‌های ایران نیز وضعیت بهتری ندارند. به طوری که در هر ثانیه ۳۶۰ متر مربع از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود. به بیان دیگر در هر ۵ سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود. و یا سالانه یک و نیم درصد از جنگل‌های ایران از دست می‌رود. اگر این روند ادامه یابد در ۶۰ سال آینده اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نخواهد ماند.

کلید واژه:درخت،فواید درخت،مضرات قطع درخت

مقدمه

درخت یا دار یک گیاه بزرگ چوبی دیرپا است.از بلندای درختان نمی توان تعریف مشخّصی ارائه داد ولی روی‌هم‌رفته درختان در بزرگسالی دست کم ۶ متر بلندا دارند. در ساختار یک درخت معمولاً شاخه‌هایی وجود دارند که به یک تنهٔ بزرگ پیوند دارند. در سنجش با دیگر گونه‌های گیاهی و جانوری، درختان زندگی دیرپایی دارند. گونه‌هایی از درختان بیش از ۱۰۰ متر قد می‌کشند و برخی درختان نیز چند هزار سال عمر می‌کنند. درختان از عناصر مهم چشم‌انداز طبیعی، باغ‌سازی و محوطه‌سازی هستند۱۵ اسفند روز درخت‌کاری است و هر ساله شمار زیادی درخت در آن روز کاشته می‌شود.به محل کاشته شدن زیادی درخت و درختچه برای نمایش و پژوهش درختستان گویند. اگر محیط مناسب رشد درختان فراهم شود عمر و رشد آنها می‌تواند تا سالیان درازی ادامه یابد.درخت در نماد شناسی اسطوره‌ای جهان یکی از پیچیده‌ترین نمادهاست و در فرهنگ همه‌ی ملت‌های جهان و به خصوص در فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام همواره ارزشی نمادین داشته است و همچون پدیده‌ای رمزآلود و ارزشمند در باور بسیاری از مردم این سرزمین نمادی از زندگی بوده است. در عالم خلقت درخت همواره ارتباط میان زمین و آسمان تعبیر شده و تداعی زندگی و حیات و پویایی آن را نمایان ساخته است. در آیین میتراییسم یا مهرپرستی که پیش از ظهور زرتشت در ایران رواج داشت درختان بسیار مقدس بوده‌اند. در فرهنگ کهن ایرانی هر آن چه که داده خداست, پاک و دوست داشتنی است و بنابر اعتقاد ایرانیان به عنوان بخشش خدایی در خور حمایت است. در فرهنگ ایرانی زرتشت, ایزدان یا فرشتگان به عنوان آفریده اهورا مزدا حامی و پشتیبان عناصر و پدیده‌های طبیعی به شمار می‌رفتند. ایرانیان باستان حتی درختان را تجسم انسان‌های نیکوکار می‌دانستند که پس از مرگ به درخت تبدیل شده تا زندگی جاوید پیدا کنند. در نماد اساطیری نیز درخت رمز آفرینش کیهان است که سر آن تمام سقف آسمان را پوشانده و ریشه‌هایش در سراسر زمین دوانیده شده است. شاخه‌هایش در پهنه‌ی جهان گسترانیده و قلبش جایگاه آتش آذرخش است و خورشید و ماه و ستارگان در میان شاخ و برگ‌های آن همچون میوه‌های تابناک می‌درخشند.

برای ایرانیان تمامی درختان به ویژه درختان چنار و سرو از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که حتی بسیاری عقیده داشتند که زرتشت درخت سرو را از بهشت به ایران آورده است. به همین روی می‌بینیم درختان کهنسال چند هزار ساله در جای جای ایران هنوز جنبه تقدس خود را حفظ کرده‌اند. اسطوره آفرینش زرتشت از آب و گیاه در داستان سیاوش یکی دیگر از این موارد است. سیاوش ایزد خورشید, برکت و فراوانی و خدای کشت‌زارهاست که زندگی و مرگش نمادی از رویش و سترونی بوده است. سیاوش کشته می‌شود و از خون او گیاه سیاوشان می‌روید. از تمام افسانه‌های گیاهی چنین بر می‌آید که درخت موهبتی است خدایی که انسان باید به دیده احترام به آن بنگرد و از آزار و قطع آن خودداری نماید مگر آن که به کفاره گناه خود قربانی کند. در اوستا هم صدمه به گیاهان و درختان گناه بزرگی است. زرتشت درختکاری و آبادانی زمین را کرداری نیک می‌دانسته و معتقد بود که هرکس درخت کهنسالی را قطع نماید یکی از منسوبینش خواهد مرد. در دین اسلام نیز درخت از جایگاه خاصی برخوردار است. خداوند در قرآن کریم در آیات بسیاری از درختان یاد می‌کند. و با تعبیرهای زیبا سبزی و گیاهان را جلوه حیات می‌داند. در تعدادی از آیات قرآن از درختی نام برده شده که ریشه‌هایش در بهشت و شاخه‌هایش در زمین است و نماد زندگی و انسان‌های پرهیزکار است.همچنین روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است.

یکی از رایج‌ترین احادیث از پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: «شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.»

حضرت علی (ع):« پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید»

امام صادق (ع): «قطع بی‌رویه درختان میوه‌دار عذاب سخت الهی را در پی دارد».

از مجموع این مطالب در می‌یابیم که چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان اهمیت به طبیعت و قداست آن به لحاظ یک موهبت خدادادی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی بوده است. و آثار و شواهد موجود در یافته‌های نوشتاری و ابزار و وسایل زندگی گذشتگان این مرز و بوم همگی حکایت از آمیختگی شالوده‌ی زندگی آنان با طبیعت, گیاه و درختان داشته است. و به طور کلی انسان همواره به خاطر این که حیات خود را در گرو طبیعت می‌دانسته به عناصر طبیعت, آب و خاک, هوا, گیاه و حیوان توجه می‌کرده است.

سن درختان

هرچه قطر درخت بیشتر و طولش بلندتر باشد سن آن بیشتر است.با افزایش سن درختان٬ لایه های جدیدتری در زیر خپوست آن‌ها به وجود می‌آید. رنگ لایه‌ای که در زمستان به وجود می‌آید با لایه‌ای که در تابستان به وجود می آید متفاوت است. این اختلاف رنگ لایه‌ها به ما کمک می‌کند تا سن درخت را تعیین کنیم٬ هنگامی که درختی را می‌بریم در سطح بریدگی دایره‌هایی را می‌بینیم که در داخل همدیگر قرار دارند. اگر درختی بیست حلقه در مقطع خود داشته باشد، می‌توانیم بگوییم که تقریباً بیست ساله است و درختی که ۶۰ حلقه دارد تقریبا شصت ساله است. این روش ساده ترین روش تعیین سن درختان میباشد٬ اما در این روش برای شمارش حلقه‌ها باید درخت را قطع کنیمروشهای پیشرفته‌تری نیز برای تعیین عمر درختان موجود میباشند که عبارت‌اند از:

تعیین سن به روش کربن ۱۴

تعیین سن به روش پتاسیم– آرگن

تعیین سن به روش روبیدیم استرانسیوم

تعیین سن به روش اورانیم ، سرب و توریم ، سرب

تعیین سن با روش استفاده از ایزوتوپهای ۲۳۰Th و ۲۳۱Pa

تعیین سن به روش فلوئور

تعیین سن به روش آمینو اسیدها

روش های نگهداری در این روشها برای تعیین سن درختان دیگر نیازی به قطع آنها نیست.

رده‌بندی درختان

ساده‌ترین رده بندی درختان بصورت خزان‌کننده و همیشه‌سبز می‌باشد. یا بهن برکان (نهان دانگان)و سوزنی برگان (باز دانگان)

درخت میوه

فواید درختان

درخت اين جاندار بي زبان ازگرانبهاترين آفريده هاي خداوند دانا براي آدمي است و به دليل نقش حياتي كه در زندگي تمامي موجودات زنده علي الخصوص انسانها دارا مي باشد

در اهمیت درخت و درختكاری همین بس كه در روایتی معتبر از یكی معصومین (ع) منقول است كه: «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول كاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیك خود دست برندارید». و این نشانگر تاكید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختكاری است. گرچه متاسفانه با پیشرفت تكنولوژی، تخریب جنگل ها و نابودی درختان رو به افزایش است، اما جای خوشبختی است كه بشر امروز به این عمل زشت خود اقرار دارد و سازمان هایی را برای حفظ و حراست و گسترش پارك ها و ازدیاد درختان به وجود آورده است.

ر کشور ما  نیز در حفظ و حراست درختان و جنگل ها كوشش های چشمگیری انجام گرفته، از جمله هر ساله ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان هفته درخت و درختكاری اعلام شده و مردم و دولت به انجام این امر مهم مبادرت می ورزند. برای پی بردن به اهمیت درخت و درختکاری و نقش آنها در حفظ طبیعت و زندگی انسان ، تعدادی از فواید آن را برای شما بیان می کنیم:

۱- طبیعت بدون درخت، ناموزون و زشت می گردد. وجود جنگل و درخت در صحنه طبیعت و زندگی انسان، باعث زیبایی، شادی، سبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاكی و طراوت می شود.

۲- درختان نبض زمین هستند و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان، زیرا درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اكسیژن كه یكی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند. كمبود درختان و تخریب و نابودی جنگل ها به ویژه در این عصر دود و زندگی ماشینی، موجب انقراض نسل انسان و حیوان خواهد شد.

۳- برگ و شاخه های درختان بخش مهمی از تغذیه حیوان و گاه انسان را فراهم می سازند و در تولید گوشت مصرفی انسان ( با تغذیه دام ها از گیاهان) نقش اولیه را دارند.

۴- میوه بسیاری از درختان مورد استفاده انسان و حیوان است، به طوری كه می تواند در تغذیه انسان و تأمین ویتامین های مورد نیاز او تأثیر به سزایی داشته باشد. در فواید گیاه و گیاه خواری در دستورات پزشکی و حتی دینی توصیه های زیادی شده است.

۵- چوب درختان در صنایع چوب بُری و تأمین بخش مهمی از وسایل مورد نیاز زندگی انسان نقش اساسی دارند.

۶- درختان می توانند در جلوگیری از فرسایش خاك کشاورزی و مفید زمین در هنگام سیل نقش مهمی داشته باشند.

۷- درختان در تغییر و تبدیل آب و هوا و اعتدال آن نقش به سزایی دارند. تشكیل جنگل و توسعه آن، نه تنها تاثیر اساسی در روند آب و هوا دارد، بلكه در حشر و نشر پرندگان، چرندگان و دیگر حیوانات اهلی و وحشی و نهایتا تعادل در چرخه طبیعت نقش ارزنده ای دارد.

۸- سایه و ریشه ی درختان، در حفظ و رشد گیاهانی كه نمی توانند ریشه ی خود را برای جذب آب به اعماق زمین بفرستند و یا طاقت تحمل تابش مستقیم نور خورشید را به ویژه در فصل گرما و تابستان ندارند و یا نمی توانند در مقابل باد و باران های تند مقاومت نمایند، تأثیر به سزایی دارند.

۹- در فصل پاییز كشاورزان، باغداران و گل و گیاه كاران از كود ساخته شده از انبوه برگ درختان استفاده لازم را می نمایند.

در پاییز، انبوه برگ ریخته شده از درختان می تواند «ابركود» متراكمی بسازد كه هوموس یا سیاخاك (گیاخاك) نامیده می شود. این ماده خاصیت «گلوئیدی» دارد و نگهداری آب توسط خاك را افزایش می دهد. هوموس، مواد معدنی خاک را نیز جذب می کند و از هرز رفتن آنها جلوگیری می نماید. لذا هوموس را با خاك مخلوط می كنند تا مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه را تأمین نماید.

۱۰- بسیاری از درختان از قدیم الایام، در صنعت داروسازی و عطاری و حتی به دست آوردن نوعی چسب مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا بهترین ماده ضدعفونی كننده از برگ درخت سدر و سنجد، بهترین رنگ مو از درخت حنا، بهترین مواد خوشبوكننده از چوب درخت عرعر و بهترین نوع عطر برای رفع خستگی در كارگاه هایی كه می خواهند ظرفیت تولیدی شان را بالا ببرند، از درخت سرو به دست می آید.

اثرات قطع درختان

قطع بی رویه درختان واز بین رفتن  جنگلها اثراتی به دنبال دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره  داشت.

۱-افزایش سیل

اهميت جنگل در نگهداري آب و پيشگيري از سيل در سال‌هاي اخير در كشور ما به اثبات رسيده است كه جنگل و مرتع محافظان خوبي براي خاك هستند.

۲-فرسایش خاک

قطع درختان و چراي بي‌رويه دام‌ها در مراتع كه موجب نابودي جنگل و مرتع مي‌شود، خاك را در معرض شستشو به وسيله آب يا فرسايش توسط باد قرار مي‌دهد.

جنگل به کمک شاخ و برگ درختان از سرعت باد می‌کاهد و با ریشه گیاهان خاک را حفظ می‌کند و مانع از ایجا فرسایش می‌شود. به همین علت داخل جنگل هوای آن کمتر تبخیر می‌شود و خطر خشک شدن خاک که از شرایط مهم آغاز فرسایش است از بین می‌رود.

۳-ازبین رفتن حیات وحش

جنگل محل زندگي جانوران وحشي و كمياب است از ميان رفتن جنگل‌ها نابودي حيات‌وحش را به ‌دنبال دارد. يات جاندران برروي زمين از بركات وجود جنگل و درخت و پوشش گياهي زمين است، جنگل‌ها و گياهان كارخانه اكسيژن‌سازي زمين هستند. به جنگل‌ها دستگاه تنفس يا شش‌هاي كره زمين نيز مي‌گويند هر درخت سالانه ۶ كيلوگرم دي‌اكسيد‌كربن مصرف مي‌كند.

۴-افزایش آلودگی هوا

درختان در جلوگیری و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارند. هر هکتار جنگل تا ۶۸ تن گرد و غبار را هر بار در خود رسوب می‌دهند. این موضوع برای مناطق بیابانی و شهرهایی که مورد تهاجم شن‌های روان قرار می‌گیرند, بسیار حایز اهمیت است.

وضعیت جنگل درایران

هر سال یک و نیم میلیون هکتار (۹ درصد) از خاک‌های مرغوب ایران به بیابان تبدیل می‌شود و سالانه یک تا یک و نیم هکتار به مساحت کویرهای ایران افزوده می‌شود. این در حالی است که برای تشکیل هر سانت خاک ۱۰۰ سال زمان لازم است . جالب‌تر آن است که بدانیم در ۱۰۰ سال گذشته ۹ میلیون تن از خاک بارور کره زمین فرسایش داشته که بیشترین حد تخریب آن در کشورهای در حال توسعه است.جنگل‌های ایران نیز وضعیت بهتری ندارند. به طوری که در هر ثانیه ۳۶۰ متر مربع از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود. به بیان دیگر در هر ۵ سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود. و یا سالانه یک و نیم درصد از جنگل‌های ایران از دست می‌رود. اگر این روند ادامه یابد در ۶۰ سال آینده اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نخواهد ماند.در حال حاضر با تخریب ۳۳ درصد از جنگل‌های ایران, وسعت ۱۸ میلیون هکتاری این جنگل‌ها به ۴/۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته است و سهم هر ایرانی از جنگل به ۲/۰ هکتار یعنی یک چهارم میزان جهانی آن (۸/۰ هکتار) رسیده است که این آمار حاکی از فقر و کمبود شدید کشور در این زمینه است. کشور ایران در حال حاضر بین ۵۶ کشور دارای جنگل در جهان‏, مقام چهل و پنجم را داراست. بر پایه گزارش کارشناسان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) چنان چه سطح جنگل‌های یک کشور از ۲۵ درصد خاک آن کمتر شود آن کشور از نظر وضعیت محیط زیست انسانی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. این درحالی است که سطح پوشش جنگل و مرتع در ایران ۵/۷ درصد از مساحت کشور است. مساحت جنگل‌های ایران حدود ۱۲ میلیون هکتار است که معادل ۳/۷ درصد مساحت کشور می‌باشد. در گذشته نه چندان دور! مساحت جنگل‌های ایران به ۱۸ میلیون هکتار می‌رسید که در اثر افزایش جمعیت و توسعه شهرها و اراضی کشاورزی و تأسیسات و صنایع و همچنین تخریب و تجاوز به حریم جنگل‌ها, کاهش قابل توجهی یافته است.آمار نشان می‌دهد که از جنگل‌های کشور ۳/۱ میلیون هکتار تجاری و صنعتی, ۶/۰ میلیون هکتار مخروبه (شمال) و ۵/۱۰ میلیون هکتار حفاظت شده در غرب و جنوب کشور قرار دارد.

پیشنهادات
فرهنگ و نگرش مردم نسبت به پدیده‌های اجتماعی آنقدر که می‌تواند در تحقق آرمان‌های یک جامعه نقش تسهیل کننده داشته باشد, اگر درست شکل نگیرد به صورت مانعی در راه رسیدن به اهداف جامعه جلوه‌گر خواهد شد. توسعه فرایندی پیچیده و چند بعدی است. لذا ایجاد نگرش صحیح نسبت به ابعاد آن به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بیشتری نیاز دارد و اگر به این مهم توجه کافی نشود باعث بروز نگرش‌های نادرست و عدم هماهنگی و همراهی عموم مردم در فرایند توسعه می‌شود. در این راستا برای پیشگیری از جنگل‌زدایی عوامل مختلفی باید لحاظ شود که مسایل فرهنگی در زمره مهم‌ترین آن‌هاست. اهمیت به مقوله فرهنگ‌سازی در این زمینه چنان است که مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشتند: «برای چنین اقدامی البته ابعاد گسترده فرهنگی و اهمیت افزایش آگاهی و آموزش عمومی نباید فراموش شود… برای سرسبز نگاه داشتن کشور باید نهضتی فراگیر به پا شود, نهضتی که آحاد مردم در آن سهیم باشند.ِ»در مجموع ارایه راهکارها و پیشنهادهایی که می‌تواند در حفظ و نگهداری از محیط زیست و تنوع گونه‌های زیستی مؤثر واقع شود شامل موارد زیر می‌باشد:

 ارتقای آگاهی عمومی نسبت به محیط زیست و نقش مشارکت‌های مردم در حفظ آن

-ایجاد نظام‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی تنوع زیست محیطی در کشور

بهره‌برداری پایدار از منابع تنوع زیستی

 -ایجاد مدیریت نظام‌مند حفاظت از تنوع زیستی

آموزش و آگاهی به مسئولین تصمیم‌گیرنده درخصوص معضلات محیط زیست و بالا بردن اطلاعات

آنها برای مقایسه ارزش‌های اقتصادی با ارزش‌های محیط زیست.

 ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها در امور منابع طبیعی جهت بهره برداری از این منابع
تشدید مجازات متجاوزین بر عرصه‌های منابع طبیعی و افراد و ارگان‌هایی که مبادرت به تخریب جنگل‌ها می‌کنند.

 -تخصیص بخشی از درآمد نفت به حفاظت از گونه‌های نادر گیاهی و جنگل کاری.

-حل معضل تعرض دام ها و چرای بی‌ضابطه در مراتع و انجام طرح خروج دام از جنگل‌ها

تأمین سوخت مردم جنگل‌نشین از سوی سازمان‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از تعرض آنان به درختان جنگل

-تهیه شناسنامه جامع گیاهی و جانوری کشور

 ساماندهی فعالیت‌های احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی

وضع قوانین زیست‌محیطی جهت حفظ ثروت‌های طبیعی کشور و اجرای صحیح و قانونی مراحل واگذاری اراضی به واحدهای صنعتی و تولیدی.

و کلام آخر اینکه تخریب و آلودگی محیط زیست به دست همه ما انجام می‌شود که می‌توان با رفتار مسئولانه و آموزش و گسترش فرهنگ, روند پرشتاب آن را تا حدود زیادی کند کرد.

نتیجه گیری

بايد اطلاعات خود را در مورد خواص آنها از طريق مطالعه و راه‌هاي ديگر افزايش دهيم و اطلاعات كسب شده را به ديگران منتقل كنيم، درك ضرورت وجود درخت و نقش حياتي آن در زندگي انسان و ديگر جانداران بزرگ‌ترين عامل حفاظت اين موجود مفيد به شمار مي‌رود.کشور ما که درصد سال اخیر فن‌آوری لجام گسیخته با شتاب بیشتری به سوی آن هجوم آورده است, با وجود قدمت و سابقه‌ی تاریخی در اهمیت و حفظ طبیعت, متأسفانه نقش طبیعت و پاسداشت حرمت آن هم در زمره مسایل بی‌اهمیت قرار گرفته و به تبع آن درخت و جنگل نیز جایگاه ارزشی خود را از دست داده است و در این چند ساله اخیر این روند سیر صعودی و فاجعه‌انگیز نیز پیدا کرده است. در حالی که می‌دانیم از دیرباز در باورهای آیینی, دینی و ملی ما ایرانیان درخت از جایگاه ویژه برخوردار بوده است. و ایرانیان از جمله نخستین ملت‌هایی در جهان بوده‌اند که به وضع قوانین زیست محیطی همت گماشتند. وضع این قوانین از سوی مردمانی با فرهنگ بوده که به اهمیت حفظ محیط زیست کاملاً آگاه بودند و به پاسداری از منابع طبیعی ایمان و اعتقاد داشتند.

منابع

خبرگزاري فارس

دانشنامه رشد

سایت آفتاب

دانشنامه ویکی پدیا

گزارش وضعیت محیط زیست در ایران،  انتشارات سازمان محیط زیست, چاپ ۱۳۸۳
گیاهان و زندگی در اندیشه دینی, سیدعلی حسینی ، انتشارات جهادسازندگی، زمستان ۱۳۷۷
طبیعت و محیط زیست از دیدگاه اسلام، سیدعلی حسینی، نشریه آیه حیات, بهار ۱۳۸۰

 درخت در شاهنامه (ارزش‌های فرهنگی و نمادین درخت در شاهنامه)، مهدخت پورخالقی چترودی، ناشر شرکت به نشر،۱۳۸۱
پژوهشی در اساطیر ایران, مهرداد بهار, نشر آگه, ۱۳۷۸
شناخت محیط زیست تألیف دانیل بوتکین و ادوراد کلر, ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده, چاپ موزه طبیعت و حیات وحش ایران، سا ل۷۸

سایت کانون دیده بانان زمین،
سایت دیده بانان محیط زیست، مرداد
آرشیو الکترونیکی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) تیرماه ۸۷

www.asrehjadid.ir

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=87238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *