کارآموزی بندر نوشهر

-مقدمه

۱٫۱-چکیده :

به طور خلاصه در مدّت زمان کارآموزی در بندر نوشهر به مباحاث زیر پرداخته شد .

۱-آشنایی با انواع جرثقیل ها در دسته های کاری مختلف که ساخته ی شرکت های داخلی و خارجی بودند .

۲-آشنایی با اپراتوری جرثقیل LiEBHERR ، ۱۲۰ تن .

۳-آشنایی با قسمت های مختلف جرثقیل A300 ساخته ی شرکت ماشین سازی اراک .

۴-آشنایی با کارهای کارگاهی ، تعمیراتی و سرویس کاری در ۵ کارگاه تخصصی .

۵-آشنایی با وسایل حمل و نقل کسب بندری از جمله لیفت تراک های کلارک و کوماتسو .

۶-آشنایی با قسمت های هیدرولیکی و الکترونیکی جرثقیل ها و نحوه ی عیب یابی از روی کوهای دیجیتالی .

۷-آشنایی و رؤیت نقشه های هیدرولیکی و الکترونیکی جرثقیل های سنگین از جمله Hmk260E و LiEBHERR .

۸-آشنایی با مکانیزم های به کار رفته در ادوات و ماشین های مختلف موجود در کارگاه ها .

۹-گذراندن یک دوره در کارگاه تراشکاری و تعمیر موتور .

۱۰-ترجمه ی بخشی از کاتالوگ جرثقیل Hmk260E ساخته ی شرکت Gottwald که نتایج آن در قسمت بررسی این جرثقیل به طور خلاصه آورده شده است .

۱۱-آشنایی با بعضی از کارهای دفتری از جمله تهیّه ی دفترچه ی تعمیرات اختصاصی برای هر ماشین ، سرویس های زمانی و زمان بندی بر اساس ساعت کاری دستگاه ها، اطلاعاتی که باید در فرم ها وارد شوند و مواردی از این قبیل .

خلاصه ی گزارش :

در گزارش کارآموزی که در ادامه خواهد آمد در ابتدا به بررسی امکانات و تجهیزاتی که در این مدّت در بندر نوشهر مورد بررسی قرار گرفتند ، پرداخته خواهد شد . در ادامه محیط کارآموزی ، پرسنل مشغول در آن جا ، وظایف محوّله و امکانات کارگاهی معرّفی خواهند شد . در بخش دوم این گزارش کارآموزی نیز معرّفی و شرح امور محوّله و وظایف انجام شده در طول مدّت کارآموزی آورده خواهد شد . در همین بخش است که توضیح داده می شود چه چیزهایی مورد بررسی قرار گرفتند و چه نتایجی حاصل شده است و همچنین توضیح داده می شود که جمع بندی مطالب مورد آموزش به چه شرحی خواهد بود .

 در قسمت سوم این گزارش نیز چند بحث و بررسی فنی و تحلیلی که نتیجه ی بررسی های خارج از محیط کارگاهی است آورده می شود . همان طور که اشاره شد در بخش اوّل به طور جزیی به تعداد کارگاه ها وظایف محوّله به هر کدام از آن ها ، تعداد پرسنل فعّال ، اسامی و کاربرد جرثقیل ها لیفت تراک ها و سایر ماشین آلاتی که مورد تعمیر قرار گرفتند آورده می شوند .

تیترهای جزیی بخش دوم نیز شامل :

۱-آشنایی با محیط کارگاهی ، قوانین و اصول ایمنی  .

۲-بررسی جرثقیل A300 .

۳-بررسی جرثقیل  LiEBHERR .

۴-بررسی جرثقیل Gottwald .

۵-بررسی انواع لیفت تراک ها و کاربری آنان .

۶-بررسی لوازم ، مدارها و نقشه های هیدرولیکی و الکترونیکی جرثقیل های سنگین .

۷-نحوه های عیب یابی از روی نقشه .

۸-آشنایی با ادوات کارگاهی انواع روغن ها و گرسین های مورد استفاده .

۹-بررسی انواع مکانیزم های به کار رفته در ادوات مختلف مانند مکانیزم های مختلف دورانی و حرکتی .

۱۰-بررسی و آشنایی با سیستم کولر ، گازهای مورد استفاده و نحوه ی شارژ کولر .

۱۱-آموزش کارهای تراشکاری .

۱۲-آشنایی با کارهای دفتری از قبیل تهیّه ی دفترچه های بازرسی بر اساس ساعت کاری ، اطلاعاتی که باید تهیّه شود فرم ها و دستورالعمل هایی که باید توسط مهندسین ایجاد و در اختیار کارگران منابع قرار گیرد .

منطقه ی ویژه ی اقتصادی بندر نوشهر :

بندر نوشهر در استان مازندران واقع بوده و یکی از مهمترین بنادر استان از نظر ترانزیتی می باشد بندر نوشهر که با سابقه ترین بندر مازندران می باشد ، عنوان دار اداره ی کل سازمان بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز هست . بندر نوشهر در شمالی ترین قسمت شهر و در گستره ی وسیعی از ساحل نوشهر قرار گرفته و هم اکنون نیز نوسازی های اساسی و اجرای طرح های توسعه ایی در آن را شاهد هستیم . بندر نوشهر وسایل و تجهیزات مورد نیاز امور ساحلی و امور مربوط به بارانداز را خریداری و مدیریت می کند ولی استفاده از این وسایل و تعمیرات آن ها به شرکت های خصوصی سپرده شده است . شرکت فنّی متصدی تعمیرات و نوسازی تجهیزات مورد استفاه در بندر

از قبیل جرثقیل ها ، تراکتورها ، کامیون ها ، لیفت تراک ها و … شرکت امید نوشهر می باشد ، کارآموزان با رشته های تحصیلی مهندسی مکانیک و مهندسی خودرو و یا کارآموزان رشته های مرتبط کاردانی پس از طی مراحل اداری در اداره ی آموزش بندر نوشهر جهت انجام دوره ها و فراگیری فنون به شرکت امید نوشهر معرّفی می گردند .

شرکت امید نوشهر دارای دو ساختمان مجزا می باشد که یکی از آن ها مربوط به کارهای اداری و انبارداری و دیگری سوله ای بزرگ شامل کارگاه ها ، مراکز تعمیراتی و سرویس کاری ، استراحتگاه کارکنان و دفتر اداری می باشد . این شرکت دارای ۵ کارگاه اصلی می باشد .

۱-کارگاه برق و باطری .

۲-کارگاه مکانیک ۱  .

۳-کارگاه مکانیک ۲ .

۴-کارگاه تراشکاری .

۵-کارگاه تعمیر موتور و تعویض روغن .

علاوه بر بخش های ذکر شده ، بخشی برای پنچرگیری ، تنظیم باد ، شارژ کولر و کارهایی از این دست نیز وجود دارد . از دیگر بخش های محیط کارگاهی می توان به یک دفتر اداری اشاره نمود که کارهای اداری از قبیل سفارش و یا تحویل درخواست های مربوط به قطعاتی که باید تهیه شود در آن جا انجام می گیرند ، کارکنان برای گرفتن مرخصی اعم از روزانه یا ساعتی نیز باید به این دفتر مراجعه نمایند . در قسمت دیگری از محیط کارگاه اتاقک تست و بررسی قطعات الکترونیکی وجود دارد که انواع وسایل تست موادهای الکترونیکی و عیب یابی و تعمیر مدارها در آن جا یافت می گردد از وسایل شاخص موجود در این قسمت به وجود یک دستگاه اسیلسکوپ و دستگاه های ولت متر ، آمپرمتر و سایر وسایل سنجش مختصات مدار می توان اشاره نمود .

*)هر کارگاه دارای وسایل و ملزومات مختص به خود می باشد که به طور کلی امکانات شاخص موجود در قسمت های مختلف تعمیراتی به شرح زیر است .

۱-دستگاه بالابر سقفی با قابلیت حرکتی افقی و عمودی در تمام طول و عرض محیط کارگاه ساخته ی شرکت DEMAG .

۲-انواع دستگاه ی جوشکاری ، موتور برق دستگاه جوش برق و کپسول های جوش گاز .

۳-دستگاه پرس .

۴-دستگاه تراشکاری ( ماشین تراش ) .

۵-دستگاه فرز .

۶-دستگاه شست و شوی آب گرم . ( توضیح : کلیدی ماشین آلات قبل و بعد از انجام تعمیرات با آب گرم شستشو می شوند ) .

۷ ) ملزومات جمع آوری روغن های سوخته و ایستگاه تصفیه ی روغن های سوخته و مواد شوینده ( قبل از ریختن آن ها به دریا ) .

۸ ) وسایلی که از مناطق دیگر به طور اختصاص برای تعمیر یک ماشین خاص ارسال می شوند .

۹ ) وسایل پنچرگیری ، تنظیم باد و تعویض روغن .

۱۰ ) جایگاه مخصوص نگهداری روغن ها و گریس ها که هر کدام مطابق با خصوصیات و موارد استفاده ی گوناگون طبقه بندی شده اند و بر اساس نیاز در اختیار کارگاه ها قرار می گیرند .

۱۱ ) جایگاه نگهداری ماشین آلاتی که در حال انجام تعمیرات اساسی هستند . ( در این قسمت ادواتی که بر اساس ساعت کاری به مرحله ی تعمیرات اساسی رسیده اند به طور کامل از هم باز شده و تست های جوش و مقاومتی از آن ها به عمل می آید و پس از رفع ایرادها ، جوش کاری های اساسی و رنگ آمیزی ؛ مجدداً به روی هم مونتاژ می شوند . این قسمت در حقیقت نیمی از طول کارگاه را به خود اختصاص داده است ) .

۱۲ ) یکی دیگر از قسمت های جالب توجّه بخش مربوط به نگهداری دفترچه های هر دستگاه است ، در این بخش برای هر دستگاه دفترچه ای تشکیل داده اند که تمام کارها و اتفاقاتی که بر روی یک دستگاه خاص که با شماره ای مشخص می شود ، انجام شده است در آن دفترچه ها ذکر گردیده است و اطلاعات فنی مهمی را دارا می باشد .

 این بخش را نیز می توان یکی از امکانات حوزه ی کارگاهی به حساب آورد که طی یک پروسه ی زمانی بانک داده ای خوب به وجود آورده است بارها پیش آمده که هنگام وجود یک عیب در دستگاه با بررسی دفترچه ی مربوط به آن و پیگیری تعمیرات انجام شده روی آن و بررسی نقشه ی دستگاه ، عیب بسیار راحت تشخیص داه شده و حل می گردد .

*) در شرکت امید نوشهر کارکنان به طور فعّال در سه حوزه کار می نمودند :

حوزه ی اوّل کاری آنان مربوط به خود کارگاه اصلی بود که ادوات و ماشین آلاتی که برای تعمیرات به کارگاه آورده می شدند توسط متخصصین این بخش ها به آن ها رسیدگی می گردید . در این بخش حدود ۱۵-۱۴ نفر پرسنل فعّال وجود دارد .

حوزه ی دوم کاری مربوط به کارهایی می شود که ماشین آلات در کارگاه نیستند یعنی ، یا امکان ورود آن ها به کارگاه وجود ندارد ( به دلیل بزرگی بعضی از جرثقیل ها و یا نوع عیب دستگاه که قابلیت راهبری را از آن سلب می نماید ) . و یا اینکه بعضی از دستگاه ها در موتور پول پارک شده اند . در این حوزه ی کاری کارگران برای انجام تعمیرات به سر دستگاه ها اعزام می شوند و حوزه ی سوم نیز مربوط به کارکنان است که به دلیل مونتاژ یک جرثقیل تازه وارد شده به بندر نوشهر جهت راه اندازی آن در آن جا مشغول به کار هستند . لازم به ذکر است به دلیل ممنوعیت ورود کارآموزان به حوزه های دوم و سوم ، اطلاعات دقیق از مشخصات پرسنلی این دو حوزه کاری در دسترس نیست .

*) به طور کلی مهم ترین مسائل بررسی شده در طول دوره ی کارآموزی در بندر نوشهر را به صورت زیر می توان معرّفی نمود .

۱-بررسی جرثقیل LiEBHERR .

۲-بررسی جرثقیل Hmk260E .

۳-بررسی انواع لیفتراک ها .

 

۴-بررسی سیستم های هیدرولیکی و الکترونیکی ( بیشتر نقشه های آنان ) .

۵-تجهیزات تراشکاری و نحوه ی کار با آنان .

۶-بررسی تخصصی انواع روغن ها و گریس ها .

۱-آشنایی با محیط کارگاهی ، قوانین و اصول ایمنی :

در اوّلین روز کارآموزی قواعد و اصول ایمنی که باید در صنعت مورد توجه قرار گیرند آموزش داده می شود که از آن جمله به نکات ایمنی عمومی و نکات ایمنی اختصاصی می توان اشاره نمود . نکات ایمنی عمومی ، نکاتی است که همه ی افراد در همه جا و در همه حال ملزم به رعایت این نکات هستند ، مثلاً رعایت پوشش مخصوصی که همان لباس کار مناسب است و یا پوشیدن کفش مخصوص کار که از آسیب رسیدن به پا در هنگام افتادن جسمی بر روی پا و یا ضربه خوردن به پا از رسیدن صدمات به ما جلوگیری می کند .

… و منظور از نکات ایمنی اختصاصی ، اصول و قواعد حفاظتی هستند که در کار با هر یک از وسایل باید به طور جداگانه آن ها را اعمال کرد ، در کارگاه ی شرکت امید نوشهر این نکات ایمنی در صفحاتی با قطع Nt به چاپ رسیده اند و در بالای هر دستگاه و یا قسمت ورودی هر کارگاه نصب گردیده اند ، استفاده از لینک حفاظتی ، ماسک ، کلاه ایمنی ، دستکش مخصوص و یا پیشبند چرمی از جمله ی این نکات ایمنی اختصاصی هستند از جمله نکات دیگر ایمنی می توان به

۲-بررسی جرثقیل A300 :

یک جرثقیل A300 که دارای مشکل بود وارد محوطه ی کارگاهی شد ، با بازدید اوّلیه و مشاهده ی بوی دود خروجی و نشتی گازوئیل مشخص شد که باید فیلتر سوخت آن عوض گردد ، مشکل فیلتر سوخت قبلی گشاد شدگی لبه ی آن و پارگی لاستیک آب بند تشخیص داده شده در ادامه تسمه ی مربوط به واتر پمپ که فرسوده شده بود نیز مورد تعویض قرار گرفت و توسط تکنسین مربوطه راجع به قسمت های مختلف و خرابی های رایج توضیحاتی داده شد .

*) در ابتدای این روز جرثقیل A300 که دارای نشتی روغن در قسمت Boom مربوط به تلسکوپ آن می شد مورد عیب یابی قرار گرفت ، محل نشتی دچار ترک خوردگی شده بود که پس از شستشو و پاک سازی موضعی توسط جوش برق مورد خمیر قرار گرفت .

*) در ادامه یک چرخ دنده ی بزرگ با دندانه های خارجی متعلق به جرثقیل A300 که ترک برداشته و شکسته نیز شده بود ، مورد عیب یابی و تعویض قرار گرفت .

مشخصات اصلی جرثقیل A300 :

۱ ) جرثقیل دو محوره ی ( rough – terrain ) و بدون فنر بندی می باشد .

۲ ) توسط ستال هیدرولیک قدرت گرفته ، لایه های تلسکوپی دکل به طور همزمان باز شده و از طول ۸٫۰۵m به ۱۸٫۷۵m می رسد . لایه ی چهارم دکل توسط سیلندر هیدرولیک به طور مکانیکی باز شده و قفل می شود ، طول چهار لایه ی دکل به ۲۴٫۰۵m می رسد .

۳ ) حداکثر ظرفیت جرثقیل با استاندارد ۸۵% و روی چرخ ها ( تن ۱۸٫۶T ) می باشد .

۴ ) حداکثر ارتفاع تا نوک دکل ۳۳٫۵m است.

۵ ) هر چهار چرخ فرمان پذیر و به صورت خرچنگی هستند .

۶ ) هر چهار چرخ محرک هستند .

۷ ) موتور آن سیلندر ، دیزل توربوشارژ با قدرت ۱۴۷np است که با آب خنک می شود .

۸ ) حداکثر سرعت آن نیز ۳۵ nm/n است .

مکانیزم وینچ در جرثقیل A300  :

*۱) وینچ اصلی : دارای موتور هیدرولیکی و جعبه دنده ی کاهنده بوده که سرعت خطی از ۰ تا ۸۰ متر در دقیقه به وینچ می دهد ، حداکثر کشش تک سیم در آن ۴٫۲ تن است . ترمز وینچ نیز از نوع چند دیسکه و دارای شیر متعادل کننده می باشد ، در محدوده ی مشخصی هنگام جمع و باز شدن سیم بکسل دور طبلک وینچ دستگاه به طور اتوماتیک ترمز می کند .

قطر طبلک وینچ ۴۰۴m =  

قطر سیم بکسل ۱۵mm و ضد پیچ خوردگی

طول کل سیم بکسل ۱۴۰m =  

*۲) وینچ کمکی :

-سیستم کارکرد آن به طور کلّی از وینچ اصلی مجزاست .

-دارای سرعت خطی از ۰ تا ۱۷۰ متر در دقیقه است .

-دارای حداکثر کشش تک سیم ۳ تن است .

قطر سیم بکسل به قطر ۱۴mm و ضد پیچ خوردگی است .

طول کل سیم بکسل ، ۱۲۰m است .

*) مشخصات چک های موازنه : ( A300 )

-تیرک های تلسکوپی سیاندرهای افقی تا ۵٫۴ متر باز می شوند .

-به فاصله ی مرکز تا مرکز قوطی سیلندرهای افقی جلو و عقب جک های موازنه ۵٫۸m می باشد .

-حداکثر فاصله بین لاستیک و زمین در حالت استفاده از چک های موازنه ۱۵۰mm می باشد .

-هر کدام از جک ها به طور جداگانه از داخل کابین کنترل می شوند .

-روی هر کدام از سیلندرهای جک موازنه یک عدد شیر یکطرفه ( check vainc ) وجود دارد .

*) مشخصات موتور جرثقیل A300  به طور کامل :

-از نوع دیزل توربو شارژ ، ۶ سیلندر خطی مدل

 Iveco AIFO 8061SI  .

-حداکثر قدرت خروجی : ۱۴۷hp(108uw) در دور ۲۵۰۰nr/min .

-حداکثر گشتاور : ۵۲۵ N.m در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه .

 

-حداکثر سرعت : ۳۵nm/n  .

-با آب خنک می شود .

-آلتوناتور ۷۲۰w و ظرفیت کمپرسور ۱۶۰cm3  .

-ظرفیت تانک سوخت دیزل ۲۴۰ لیتر .

*) گیربکس جرثقیل A300 :

-مبدّل گشتاور و سیستم انتقال قدرت از نوع کلارک توسط واحد تجزیه شش دنده جلو و شش دنده عقب را تأمین می کند .

-در دو دنده ی سنگین ، هر چهار چرخ محرک شده و در بقیه ی دنده های سبک دو چرخ عقب محرک می شود .

-دستگاه مبدل گشتاور توسط یک سیستم مجزا از رادیاتور موتور خنک می شود . ( P.T.O ) را می توان از درگیری با پمپ های هیدرولیک خلاص نمود .

*) مشخصات مدار هیدرولیک جرثقیل A300  :

-سه مدار اصلی که توسط یک پمپ پرّه ای دو مرحله ای و یک عدد پمپ چرخ دنده ای تغذیه می شود .

-اولین مرحله ی پمپ پرّه ای چرخ دنده ی بالا برنده ی بار ( وینچ اصلی و کمکی ) را می داند .

-دومین مرحله ی این پمپ چرخش تاب گردان و جک های موازنه را تغذیه می کند .

-پمپ چرخ دنده ای عملیات تلسکوپ دکل و بالا و پایین آوردن آن را تغذیه می کند .

-یک عدد پمپ دیگر هم مدار فرمان را تغذیه می کند .

-ظرفیت تانک روغن هیدرولیک ۴۰۵ لیتر می باشد .

 

 

۳-بررسی جرثقیل LiEBHERR :

*) نحوه ی کاربری ، کنترل و آشنایی با کابین و دکمه های جرثقیل ۱۲۰ تنی ، LiEBHERR ساخته ی کشور آلمان توسط مهندس مربوطه توضیح داده شده است که شرح قسمت هایی از آن در فیلم پیوست آورده شده است. *)آشنایی با مکانیزم ها ، کاربرد و قطعات لیفتراک های بغل گیر در دستور قرار گرفت و مبحث مرتبط توسط مهندس مربوطه آموزش داده شد .

در ادامه ی این روز آشنایی با مدارهای برقی و الکترونیکی جرثقیل ۱۰۰ تنی LiEBHERR توسط مهندس الکترونیک جهت آشنایی کارآموزان مورد تشریح قرار گرفت ، نقشه ها و کاتالوگ ها نیز برای بررسی در اختیار ما قرار داده شد و نکات مهم کار با این نقشه ها آموزش داده شد که این موارد به شرح زیر است .

۱-آشنایی با کدهای مربوط به عیب یابی :

در جرثقیل دستگاه از طریق سنسورهای مختلف خودش عیب های دستگاه را برآورد می کند و به صورت کدبندی شده بر روی مانیتور جرثقیل نشان می دهد که از روی کاتالوگ ها و سیستم زیر که تشریح شده است می توان عیب را متوجه شود فهمید که کدام قطعه دچار خرابی شده است .

۲-از روی نقشه های الکترونیکی دستگاه ، پس از اینکه فهمیدیم عیب مربوط به کدام قطعه است ، جای قطعه با modnle مربوطه در هر قسمت دستگاه که باشد مشخص می کنیم و سپس نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام می شود .

۳-نقشه های الکتریکی جرثقیل ، نقشه هایی به هم مرتبط هستند و هر بخش و هر قطعه و هر سیستم در کاتالوگ به طور جداگانه بررسی شده است . لذا فرضاً اگر یک شیر برقی در مانیتور عیب نشان داده است ممکن است مشکل از خود شیر برقی ، سوکت ها یا پورت های ارتباطی باشد که از روی نقشه می توان قطعات مرتبط با هم را یافت ، سپس هر کدام را به طور جداگانه در بخش مخصوص به خود پیدا کرد و عیب یابی نمود .

*) در ادامه به سیستم رنگ بندی استانداردی که توسط کشور آلمان در در سیم ها استفاده می شود ، اشاره کرد و توضیحاتی پیرامون آن داده شد .

*) در پایان نقشه ی روکاری قسمت برقی مورد بررسی قرار گرفت .

۴-بررسی جرثقیل Gottwald :

*) در ادامه ی کار سیستم ها و نگهداری جرثقیل Gottwald از روی راهنمای اصلی آن مورد آموزش قرار گرفت که موارد آن به شرح زیر است :

۱-آشنایی با شمای کلی و ابعاد و مشخصات هر قسمت از جرثقیل موبایل ساحلی HMK260E ساخته ی شرکت Gottwald .

۲-معرفی قطعات و مشخصات هر جز از جرثقیل HMK260E از روی کاتالوگ .

۳-در ادمه نحوه ی به کارگیری و اپراتوری جرثقیل و نکات مربوط به نگهداری به شرح زیر مورد آموزش قرار گرفت .

a.3) چرخ ها و rim ها : نکات مهم

۳٫a.1) جرثقیل نباید در حال کار باشد .

۳٫a.2) چرخ ها و پرّه ها باید فاقد بادکردگی و نم شدگی باشند .

۳٫a.3) چرخ ها باید با ترک پیچش ۷۰۰Nm سفت شوند و پس از مدّتی کار کردن با همان ترک قبلی ( ۷۰۰Nm ) دوباره سفت گردند .

توجّه : در صورت رعایت نکردن نکات فوق امکان هرز شدن پیچ ها وجود دارد . باید با چشم چک کرد که بین چرخ های دوقلو فاصله کمی داشته باشیم اجسام خارجی یا گرد و غباری که به فاصله ی بین چرخ های دوقلو یا شیار هر یک از چرخ ها نفوذ می کنند باید خارج گردد و محفظه ی چرخ ها باید تمیز گردد و شست و شو شو .

۳٫a.4) منبع تغذیه توان جانبی Aqxiliqry power supply ( 400r/50Hz) قبل از قطع منبع تغذیه ی جانبی تمامی تجهیزات الکتریکی جرثقیل و موتور دیزل باید خاموش گردد .

*) باید چک گردد که کابل ها و پریزهای مربوطه فاقد زخم و هر گونه خرابی باشند .

*) هنگام حمل و نقل جرثقیل باید مطمئن بود که منبع تغذیه جانبی قطع باشد .

۳٫a.5) سیستم موتور دیزل :

*) به دلیل داغ شدگی موتور ، خنک ساز ، روغن موتور و سیستم اگزوز خطر سوختگی در تماس با آن ها وجود دارد، قبل از هر گونه چک و سرویس کاری باید از خاموش بودن و خنک بودن موتور اطمینان حاصل کرد .

*) باید با چشم چک کرد که موتور و رادیاتور فاقد هر گونه خرابی و ضربه ی قابل رؤیت و هر گونه نشتی باشند .

*) فیلتر هوای موتور :

باید به نشانگر آلودگی دقت نمود اگر یکی یا هر دو تا از نشانگرهای آلودگی فیلتر هوا آلارم بوهر در منطقه خطر قرار دارد و باید فیلتر هوا سریعاً عوض گردد .

*) سنجش سطح روغن :

سطح روغن موتور دیزل باید توسط شاخص روغن که بر روی آن نشانه گذاری شده است ، چک شود . سطح واقعی روغن تنها زمانی مشخص می شود که موتور به مدّت حداقل ۱۵ دقیقه خاموش شده باشد .

*) آشنایی با اپراتوری جرثقیل  HMK260E :

نکات مهمی که لازم است رانندگان و کاربران به واحد تعمیرات اطلاع دهند .

۱-کاهش فشار روغن .

۲-کاهش میزان راندمان و خروجی .

۳-دمای بالای خنک ساز و روغن  .

۴-صداهای نامتداول .

۵- مقادیر زیاد دود .

۶-مصرف زیاد خنک ساز ، سوخت و یا مایع روان ساز .

۷-وجود نشتی در سیستم سوخت یا روغن .

*) مخزن سوخت ، هیچ گاه نباید از میزان ۴۰۰lit که برای ۱۰ ساعت کار دستگاه کافی است ، کم تر باشد . در این مخزن دستگاه به طور اتوماتیک روشن نمی شود .

در ادامه ی این دوز تحت نظر مهندسین دوره دیده ی خارجی بازدید از اتاق ها و سه طبقه از جرثقیل HMK260E صورت گرفت .

۱-طبقه ی موتور :

در طبقه ی اوّل که مخصوص به اتاقک موتور دیزل می باشد ، یک موتور دیزل با دو عدد هواکش بزرگ که به صورت آبی خنک می شود موجود است این موتور هیچ

قطعه ی مکانیکی را به حرکت در نمی آورد بلکه وظیفه ی آن شارژ یک موتور الکتریکی است . یعنی این یک ماشین القایی است که به صورت ژنراتوری کار می کند و برق تولید شده به الکتروموتورهای مختلف دستگاه در بخش ها و طبقات مختلف که هر کدام وظیفه ی چرخاندن یا حرکت یکی از اجزا را دارد ، منتقل می گردد . طبقه ی دوم ، طبقه ی زیرین دستگاه است که بخش های مهم آن به شرح زیر است :

۱-دستگاه دوکاری .

۲-چرخ دنده های داخلی بزرگ و درونی قسمت زیرین .

۳-قسمت کنترل .

۴-قسمت شیرهای الکتریکی هیدرولیکی .

دو دستگاه از بالا که برای کارآموزان شرح داده شده ، اولاً کار چرخ دنده های بزرگ داخلی بود که دور تا دور کابین قسمت زیرین کشیده شده بود ، در جرثقیل  HMK260E طبقه های دوم ، سوم و دکل و بوم آن روی قسمت پایه ای زیرین حرکت می کند از لحاظ مکانیکی پای انجام این حرکت از چرخ دنده های بزرگی که دور تا دور محل اتصال کشیده شده است استفاده می شود که با استفاده از بزرگترین الکتروموتور جرثقیل به چرخشی در می آیند .

 برای هماهنگ سازی چرخش دو قسمت از بخش روکاری استفاده می شود روکاری یک هماهنگ ساز هیدرولیکی الکتریکی است و برق و مایع هیدرولیکی یکسانی را به قسمت بالا و پایین می رساند .

 
   

 

 

 

                                                            بخش الکتریکی

 

 
   

 

 

                                                               بخش هیدرولیکی     

 

*بخش الکتریکی :

سیم های برق رسانی قسمت مختلف که باید با هم کار کنند در این جا به هم متصل می شوند ، از الکتروموتور برق وارد شده و با استفاده از یک میله با سرهای متعدد ذغالی ، برق منتقل می شود . در قسمت هیدرولیکی نیز مایع هیدرولیکی وارد می شود و میله ای هوای شیارهای متعدد بر روی آن همانند کلاهک قرار می گیرد و مایع هیدرولیکی را به هر بخش به تناسب انتقال می دهد .

طبقه ی سوم :

این طبقه شامل دو بخش اصلی است :

گیربکس ، فلایویل بزرگ ، قسمت های هیدرولیکی و قرقره ی بزرگ با طناب های فوق العاده کلفت که برای بالا، پایین و فیکس کردن بار روی crank از آن استفاده می شود که به آن وینچ می گویند .

۲-قسمت برقی و کامپیوتری که در اتاقی جداگانه در این طبقه از جرثقیل قرار دارد .

۵-بررسی انواع لیفت تراک ها و کاربری آن ها :

لیفت تراک ها از جمله وسایلی هستند که برای حمل و نقل بارها و وسایل به منظور بار زدن یا کلیه ی بار به کار می روند لیفت تراک ها از ۳ تنی تا تناژ خیلی بالا حدود ۲۰ تن وجود دارند و دارای دو نوع عمده ی بغل گیر برای محموله هایی که به شکل رول هستند و بالابر می باشند در کنترل هر لیفت تراک معمولی ( بالابر ) دو اهرم وجود دارد یکی برای بالا و پایین بردن قسمت کنی و دیگری برای زاویه دادن به قسمت حمل بار ( شیب را کم یا زیاد می کند ) در لیفت تراک های بغل گیر علاوه بر این اهرم ها دو اهرم دیگر نیز وجود دارد که یکی برای باز و بسته کردن گیره ی بغل گیر و دیگری برای چرخاندن بغل گیر ها و بار می باشد ، نکته ی فنّی جالب در لیفت تراک های بغل گیر این است که بغل گیرها با استفاده از دو پمپ هیدرولیکی و بازوهای تلسکوپی باز و بسته می شوند منتهی همواره یکی از پمپ ها و بازوهای تلسکوپی ( در یک طرف ) از طرف دیگر به مراتب بزرگتر است حدود سه برابر و دو طرف بغل گیر با هم تقارن ندارد که این امر سبب چسبندگی بیشتر سطح بغل گیر در قسمت بزرگتر شده و بار خوب روی آن قسمت چفت می شود و از سر خوردن آن جلوگیری می شود . در هر لیفت تراک یک دکل عمودی وجود دارد که وزن روی آن قرار می گیرد و در واقع این قسمت است که وزن را تحمّل می نماید ، لیفت تراک ها نسبت به وسایل بندری با ابعاد مشابه چرخ های کوچکتری دارد و چرخ های عقب آن ها فرمان پذیر است که همین مسئله رانندگی با آن ها را کمی سفت می سازد.

 ولی در کل این مسائل قابلیت چالاکی زیادی به لیفت تراک ها خصوصاً از نوع سبک ( کلارک ۳ تن و کوماتسو ۵ تنی ) بخشیده است به نحوی که تماشای کار فرز و سریع رانندگان ماهر لیفت تراک های سبک بسیار جالب و خوشایند است .

از عیوب عمده ای که ممکن است در لیفت تراک ها به وجود آید ، عیوب مربوط به قسمت های هیدرولیکی اعم از پمپ هیدرولیک و بلوک های هیدرولیکی است .

معیوب بودن پمپ هیدرولیکی عموماً به این صورت بروز می کند که دستگاه توان حمل بار را ندارد و به اصلاح متداول کارگاهی دستگاه زور می زند ، علت این عیب نیز این است که پمپ به دلیل نشتی ، سوراخی ، خرابی واشرها ، اورنیگ ها یا لینکی نمی تواند تمام مایع هیدرولیکی را عبور دهد لذا دستگاه نمی تواند از تمام توانش استفاده نماید ، اگر بلوک هیدرولیکی نیز خرابی داشته باشد به این صورت نمود می کند که بخش های مختلف دستگاه نمی توانند کار کنند و از مدار خارج می شوند ، بلوک هیدرولیکی در واقع سیستم کنترلی است که با توجّه به حرکت اهرم مربوطه از طریق سوراخ هایی که در آن تعبیه شده ، روغن هیدرولیکی را متناسب با فرمان داده شده به بخشی که باید حرکت کند منتقل می سازد و فشار پمپ را در آن جا اعمال می کند علّت نامگذاری آن به بلوک این است که ساختار آن تکّه تکّه بوده و هر تکّه یک مستطیل کوچک است ، عموماً در بلوک هیدرولیکی مربوط به لیفت تراک ها ۴ عدد از این بلوک های کوچک وجود دارد که به هم به طور کامل متصّل هستند و دارای ورودی روغن هیدرولیکی است . از دیگر عیوب متداول لیفت تراک ها می توان به خرابی پمپ انژکتور ، خرابی های موجود در دینام و آرمیچردینام ، مشکل ترک خوردگی و شکستگی دنده ها ، ماهک ها و میل ماهک ها در گیوبکس لیفت تراک ها و یا سوراخ شدگی رادیاتور و عیوب ریز سیستم خنک کاری و از این دست مسائل اشاره نمود .

*) نکته ی دیگر در لیفت تراک ها این است که مکانیزم چرخش گیره ی بغل گیر در آن ها عموماً به صورت مکانیزم Rach & pinion است که عکس آن آمده است .

۶-بررسی مدارها و نقشه های هیدرولیکی و الکترونیکی جرثقیل های سنگین :

در این بخش تعدادی از نقشه های هیدرولیکی و الکترونیکی جرثقیل های سنگین آمده است و نکات گزیده راجع به آن ها به اختصار توضیح داده شده است .

( موارد یک و دو )

۱-سیستم های تشخیص الکترونیکی از یک فرآیند تبدیل زاویه و دما به یک مقیاس بر حسب شدّت جریان با واحد میلی آمپر ( MA ) عمل می کنند به این طریق که سنسورها پس از تشخیص دما و یا زاویه با یک مدار تبدیل اطلاعات ورودی را به میلی آمپر از ۴ (MA) تا ۲۰(MA) تبدیل می کنند که مکانیزم کاری آن به صورت زیر است .

                   
   
     
     
     
         
 
 
 

 

 

 

                                             sig                –             +      

                                                          B           C              A

                                           Sig                   –          +

 

                                                          B           C             A

 

                                                   ۲                         +

                                    شماره ی ترمینال هر سکتور               

           
     
   
     
 

 

 

 

۲-نحوه ی محاسبه ی گشتاور برای باربرداری درستی مناسب کاری در سیستم های الکترونیکی :

۲٫۱- ابتدا سنسور بار یا Load sensor  وزن بار را تعیین می نماید ( یک نیروسنج است ) .

۲٫۲- خود دستگاه در هر لحظه زاویه ی مربوط به بوم جرثقیل و طول بوم که آن را بیرون می دهد را ثبت می نماید و این جا در یک تبدیل ساده فاصه تا بار ( d ) حساب می گردد .

۲٫۳- در یک مدار جداگانه نیز مقداری نیروی وارده هر فاصله ی محاسبه شده ضرب می گرد تا گشتاور ( f.d ) حساب شود .

۲٫۴- یک سیستم کنترل در این مکانیزم وجود دارد که سرعت باد را می سنجد اگر سرعت باد از ۲۲m/s بیشتر باشد سیستم به طور خودکار قطع می شود .

*)در این بخش صرفاً به ذکر نمونه اکتفا شده زیرا اولاً بحث های هیدرولیکی به علّت عدم اشراف کامل و نگذراندن دوره های مربوطه ایجاد اشکال می نمودند و بحث های الکترونیکی نیز از تخصص و حیطه ی این گزارش خارج هستند لذا به آوردن نقشه ها و ذکر دو مورد ساده بسنده شده است .

۷-نحوه ی عیب یابی از روی نقشه :

عیب یابی ها عموماً با گزارش مشکل در عملکرد قسمتی از دستگاه آغاز می شوند پس از بررسی اختلال به وجود آمده احتمال اینکه ممکن است که کجا باشد را در نظر می گیرند و در دفترچه ها یا کاتالوگ های وسایل نقشه ی قسمت هایی که احتمال خرابی می دهند را مورد بررسی قرار می دهند در فرایند رفع عیب بر روی نقشه سه مرحله ی اساسی وجود دارد :

۱-عیب یابی ( فهمیدن این که عیب مربوط به چه عواملی می تواند باشد ) .

۲-جایابی ( پس از طرح مشکل جای وسیله ی معیوب را روی نقشه های مربوط یافته و علامت گذاری می کنند ) .

۳-ارتباط یابی ( در این قسمت ارتباط تجهیزات و مدارهای مرتبط با قسمت معیوب را بررسی می کنند زیرا ممکن است عیب اصلی در جای دیگری باشد و نمود آن در یک قسمت کاربردی مرتبط با آن آشکار نشده باشد ) .

لازم به ذکر است نحوه ی عیب یابی از روی کدهای دیجیتالی در بخش مربوط به عیب یابی جرثقیل LiEBHERR با ذکر مثال به تفضیل شرح داده شده است که به منظور خلاصه گویی از طرح مجدد آن و ریزه کاری های این بخش صرف نظر می گردد .

۸-آشنایی با ادوات کارگاهی انواع روغن ها و گریس های مورد استفاده :

ادوات کارگاهی در قسمت ابتدایی این گزارش به طور کامل معرفی شده اند و به ذکر نام و کارآیی آن ها که بسیار بدیهی است نخواهیم پرداخت . ولی در بحث مرتبط با روغن ها و گریس ها نکات بسیار زیادی وجود دارد که به جهت اهمیت مطلب تمامی آن ها را ذکر خواهیم نمود البته قبل از شروع این قسمت لازم می دانم از جناب آقای مهندس بهرامی که اهمیت این موضوع را روشن ساخته و جناب آقای افروشه که توضیحات کامل را به بنده دادند و تمامی روغن های مورد استفاده در کارگاه را به انضمام گریس های پرکاربرد معرّفی نمودند و جزوات و مطالب ارزشمندی در اختیارمان قرار دادند کمال تشکّر را داشته باشم . خلاصه مطالب مورد بحث نیز به شرح زیر خواهد بود .  

۹-بررسی انواع مکانیزم های به کار رفته در ادوات مختلف مانند مکانیزم های مختلف دورانی و حرکتی :

در جرثقیل های بسیار بزرگ و غول پیکر موتور دیزل در آن ها نقش یک ژنراتور را بازی می کند و الکتروموتورها را تغذیه می نماید این الکتروموتورها هر کدام در بخش های مربوط به خود قرار دارند و مکانیزم حرکتی و چرخشی هر بخش این جرثقیل ها از یکدیگر مجزا است این الکتروموتورها هر کدام در جرثقیل Gottwald یک هیدروموتور را می چرخاند و باعث حرکت های مختلف جرثقیل می شوند ولی در جرثقیل های نیمه سنگین مانند LiEBHERR ( 120 تن ) ، نیروی موتور به طور مستقیم هیدروموتورها را می چرخاند .

مکانیزم دیگری که بررسی می کنیم نحوه ی چرخش کابین جرثقیل A300 می باشد . مکانیزم چرخش کابین جرثقیل A300 از چهار بخش بخش کلّی تشکیل شده است؛ بر روی شاسی جرثقیل A300 جزء اوّل این مکانیزم که یک چرخ دنده ی خارجی ساده ی بسیار بزرگ است نصب شده و با استفاده از اتصالات پیچی بر روی جای خود ثابت می گردد که نقش خورشیدی را بازی می کند قسمت دوم این مکانیزم در بخش داخلی این چرخنده ی ساده تعبیه شده که یک جزء دوّار است که در شیارهای چرخ دنده قرار گرفته و آزادانه حرکت می نماید بر روی آن سوراخ هایی وجود دارد که کابین به این سوراخ ها پیچ می شود یعنی کابین جرثقیل بر روی جزء دوم سوار است . بخش سوم نیز چرخ دنده ی کوچک ( Pinion ) است که نقش سیاره را بازی می کند در بالای این بخش جزء چهارم

قرار دارد جزء چهارم موتوری است که pinion را به حرکت در می آورد به طور کلّی می توان گفت موتور ، پینیون را چرخانده و پینیون شروع به چرخش به دور چرخنده ی بزرگ می نماید چون چرخ دنده به شاسی ثابت شده لذا با چرخش Pinion به دور چرخ دنده ی بزرگ چون هم پینیون و هم جزء دوم به کابین وصل هستند ، کابین شروع به چرخش می نماید که مکانیزم دورانی بسیار ساده و کارایی می باشد .

*) مکانیزم های دورانی و چرخشی بسیاری در کارگاه مشاهده و بررسی شد از جمله مکانیزم چرخشی لیفت تراک های بغل گیر یا سیستم های حرکتی جرثقیل های سنگین که شروع آن ها به طور خلاصه ذیل عناوین مرتبط در بخش های قبلی ذکر شده بنابراین به خاطر جلوگیری از دوباره گویی به ذکر این سیستم ها در همان جایی که اوّل ذکر شده اند اکتفاء می نماییم .

۱۰-بررسی و آشنایی با سیستم کولر ، گازهای مورد استفاده و نحوه ی شارژ کولر :

اکثر جرثقیل های بزرگ ، بعضی از لیفت تراک ها و … به ندرت تعدادی از تراکتورها دارای کولر هستند ، سیستم کولر نیز یک سیستم کولر معمولی است که در اغلب ماشین های سواری نیز از همان استفاده می شود .

در طول مدّت کارآموزی مواجهه با مشکلات مربوط به کولر به ندرت پیش آمد ، گاز مورد استفاده در شارژ کولر نیز گازی است که در یک ظرف تحت فشار نگهداری می شود و روی آن عبارت R415/B نقش بسته است این گاز مخلوطی از گاز R-134Q و یک نوع گاز فریون است که با استفاده از یک کمپرسور کمکی سیستم کولر را شارژ می کنند به علت سادگی کلر و صرفاً تعمیراتی بودن این بخش به ذکر نکات بالا قناعت می کنیم .

۱۱-آموزش کارهای تراشکاری :

کارگاه تراشکاری مستقر در سوله ی شرکت امید نوشهر دارای امکانات تراشکاری مناسبی بود که به علّت علاقه ی شخصی و توصیه ی سرپرستان کارآموزی وقت های زیادی از کارآموزی را که عموماً به کارهای متفرقه گذشته می شود در کارگاه تراشکاری گذراندم و از آموزش های تراشکاری بهره بردم ، روتراش ، کف تراش ، پیچ تراش برای گام ها و استانداردهای مختلف ، سوراخ زنی ، ساخت قطعات با دقت بالا برای دستگاه های مختلف ، ساخت قطعات شکسته شده ی دستگاه ها ، ساخت قطعه از روی نقشه و کار با قلاویز جدید را در طی این مدّت با حضور در کارگاه تراشکاری و گذراندن وقت به مشاهده و تمرین فرا گرفتم .

این بخش با این که وقت زیادی از کارآموزی را به خود اختصاص نداد ولی بسیار پربار و آموزنده بود و طی کار در این کارگاه بود که با بسیاری از مسایل جاری در صنعت آشنا گشتم که می توانند تجربیات گران بهایی باشند .

۱۲-آشنایی با کارهای دفتری :

از جمله مسایلی که مهندسین شاغل در کارهای خدماتی ، تعمیراتی و سرویس کاری باید با آن آشنا شوند ، مسائل و امور دفتری ، تهیّه ی نقشه های دستگاه ، تهیّه و پر کردن دفترچه های مربوط به دستگاه ، بررسی و ساده سازی نحوه ی کار با هر دستگاه و آموزش آن به کارگران ، آموزش نکات ایمنی اختصاصی هر دستگاه به استفاده کنندگان از آن ، کنترل و هدایت کارگران و مسائل از این دست می باشند .

هر مهندسی باید بداند که در صنعت هر وسیله ای که وارد و خارج می شود باید ثبت گردد و تمامی درخواست ها برای تهیّه ی وسایل و لوازم مورد نیاز اعلامی باید توسط آنان بررسی گردد که آیا واقعاً لزومی به تعویض آن ها می باشد یا باید روی آن ها تعمیر صورت گیرد اگر نیاز به تعویض با جنس نو باشد ، درخواست ها باید ثبت گردند و به مسئولین خرید انبارداری تحویل گردند .

مهندسان باید نقشه های جزیی هر دستگاه را طبقه بندی کنند و نسبت به آن ها اشراف کامل داشته باشند ، بعضی از نقشه ها لازم است که در محیط کارگاه مربوط نصب گردند و توضیحات ضروری روی آن ها و یا در ذیل آن ها به صورت جداگانه نوشته شود . همچنین مهندسان باید با تهیّه ی برگه ها و یا پلاک هایی مشخصات فنی و مورد استفاده ی تمام ملزومات مصرفی از قطعات گرفته تا انواع روغن ها و گریس ها را تعیین نموده و در جای مناسب و قابل رؤیت قرار دهند تا کسی دچار اشتباه نشود از جمله کارهای دیگر آنان این است که دستگاه هایی که نکات ایمنی خاصی دارند را باید معین کرده ، دسترسی به آن ها را صرفاً برای افراد مجاز آزاد بگذارند و دستورالعمل های ایمنی را برای آنان تهیه نموده و در جای قابل رؤیت نصب نمایند .

امر مهم دیگر دفترچه های مربوط به هر وسیله است ، هر ماشینی در صنعت پلاکی بر روی آن نصب شده که مشخصات آن بر روی این پلاک درج شده ، متناسب با این پلاک برای هر دستگاه دفترچه ای اختصاصی طراحی می شود این دفترچه شامل اطلاعات مهم دستگاه نقشه هایی که زیاد می شوند و اطلاعات تعمیراتی است که بر روی آن دستگاه انجام شده شرح ریز تعمیرات و قطعات تعمیری یا تعویضی باید در این دفترچه آورده شود از طرفی هر دستگاه بر اساس ساعت کاری نیاز به بازبینی ، چک ، تعویض روغن یا تعمیرات اساسی و جوشکاری دارد ، وظیفه ی کنترل این موارد نیز بر عهده ی مهندسین مربوطه می باشد . آشنایی با مسائل دفتری و کارهای انبارداری ، نامه نویسی ، گزارش نویسی و مسائل از این دست اعتبار قابل توجّهی در صنعت دارا می باشند .

 

نتیجه و جمع بندی و پیشنهادات :

کار در صنعت علاوه بر آموزش مسائل فنّی ، مسائل مهم دیگری نیز به ما آموزش می دهد که نحوه ی برخورد با افراد ، آشنایی با جوّ کاری و محیط های کارگری از این دست مسائل هستند که می توانند ضمن آموزش تجربه هایی کارآمد رهنمون انسان در شغل آینده اش نیز باشند .

سطح یادگیری هر کارآموزی در صنعت به تلاش و کوشش شخص وی بستگی دارد ولی بسیار مناسب به نظر می رسد که با تهیّه ی یک دستور کار متناسب با نوع صنعت توسط استاد کارآموزی هر دانشجو پس از مشورت و صحبت با وی به ارتقا سطح آموزشی در دوران کارآموزی ، کمک گردد .

در مجموع گذراندن کارآموزی در بندر نوشهر حول محور آموزش مسائل فنی ، آشنایی با انواع جرثقیل ها ، پیشینه ی ورود آن ها ، مشکلات و عیوب آن ها ، مشکلاتی که تحریم های اعمالی علیه کشور در مسیر تهیّه ی قطعات مورد نیاز صنعتی ایجاد می کند ، ترفندهایی که مهندسین برای تأمین لوازم به کار می برند و یا روش های موازی برای انجام کارها ، گذشت ، آشنایی با حرفه ی تراشکاری ، تعمیر موتور از نوع دیزل ؛ کار با آچارها و انبرها و سایر لوازمی که قبلاً حتّی به آن ها دست هم نزده بودم از دیگر کارهایی بود که در مدّت کارآموزی با آن ها مواجه شدم و به طور کلّی کارآموزی در یک محیط بندری که ادوات بسیار پیشرفته و سنگین و عظیمی در آن وجود دارد را بسیار مفید برای خودم می دانم . هر چند در یادگیری بعضی از مهارتها احساس می کنم که موفق نبوده ام و نتوانسته ام از اهل فن استفاده ی کافی را ببرم ولی در مجموع از کوله باری که در این مدّت از تجربه اندوختم احساس رضایت نسبی می نمایم .

در پایان از تمامی عزیزانی که راهنما و مشاور و آموزگار من در این کارآموزی بودند تشکّر می کنم و لازم می دانم از جناب آقای……………..که قبل از کارآموزی نحوه ی کار و کارآموزی را با نکات دقیق و ظریف خود به بنده آموزش دادند تشکر ویژه نمایم که گفته هایش در طول این مدّت همواره در ذهن من بوده و از آن ها استفاده های بسیاری برده ام.

 همچنین از جناب آقای ……………… مدیر اداره ی تجهیزات و نگهداری بندر نوشهر و جناب آقای …………. که در طول این مدت کارآموزی راهنمای اینجانب بودند قدردانی می نمایم

و من الله التوفیق