ارتباط در محیط کار

چکیده

   ارتباطات در مفهوم وسيع، سلسله اقداماتي است كه موجب مي شوند ايده اي از ذهن يك نفر به ذهن ديگري انتقال يافته، درك شده و به اجرا درآيد. عامل اساسي در تمام ارتباطات انساني اين است كه كاركنان بايد  رابطه اي نزديك با يكديگر برقرار سازند. اين كار مستلزم آن است كه كاركنان  مهارت بيشتري در به كار گيري ارتباطات كلامي و غير كلامي  داشته باشند.

   تمامی انسانها از اینکه مورد توجه و احترام قرار گیرند لذت می برند فقط میزان درجه آن متفاوت می باشد مخصوصاً رعایت این احترام از جانب افرادی که بیشتر ساعات عمر را با آنان می گذرانیم همانند خانواده و همکاران . احترام متقابل در محیط کار یکی از موارد آرامبخش و بسیارمفید در همه ابعاد به نظر می رسد زمانیکه در محیط کار احساس مثبت و شادی جریان داشته باشد مطمئناً بازده‌کاری بیشتر نیز خواهیم داشت.

   روانشناسان معتقدند تنها خود افراد مسبب چگونگی برخورد دیگران با خودشان هستند زمانی می‌توان از دیگران انتظار احترام داشت که این روند متقابل صورت پذیرد .بيشتر وقت كاركنان در محيط كار آنان ميگذرد  و به همين دليل  داشتن آرامش و روابط  بسيار خوب با همكاران و مديران نقش مهمي در نحوه كارآيي وفعاليتهاي روزمره آنها  دارد .

 

 

کلیدواژه:ارتباط در محیط کاری،محیط کار،انواع  روش ارتباط

 

 

 

 

 

مقدمه

   ارتباطات در مفهوم وسيع، سلسله اقداماتي است كه موجب مي شوند ايده اي از ذهن يك نفر به ذهن ديگري انتقال يافته، درك شده و به اجرا درآيد. عامل اساسي در تمام ارتباطات انساني اين است كه كاركنان بايد  رابطه اي نزديك با يكديگر برقرار سازند. اين كار مستلزم آن است كه كاركنان  مهارت بيشتري در به كار گيري ارتباطات كلامي و غير كلامي  داشته باشند. گوش دادن مؤثر و توجه به واكنش ها و بازتاب مناسب  روابط را بهتر و همدلي و درك متقابل در محيط كاري را بالا ميبرد. پيام دهنده بايد مطمئن باشد كه پيام گيرنده بطور صحيح و كامل متوجه پيام و مفهوم آن شده است تا سوئ تفاهمي بعد از آن به وجود نيايد.

   رابطه موثر با ديگران بايد بر مبناي احترام به حريم شخصي، مقام و شخصيت افراد باشد و بايد مراقب كليه رفتارهاي خود، صحبتهاي دوستانه، شوخي و خنده و اختلافات باشيم. چگونه ارتباط موثر را شروع كنيم؟ رعايت برخي جزييات در شروع ارتباط مي تواند، تاثير فوق العاده اي در صميميت شما داشته باشد(سایت پلیس)

   محيط زندگي و كار مي تواند ميدان ميني از اشخاص زود رنج و احساساتي باشد كه داراي خصوصيات خوب بودن آنها را خنثي مي كند. با دانستن قوانين برخورد با ديگران، سيستمدارترين فرد محل زندگي يا كار خويش باشيم

کسب احترام در محیط کار

   تمامی انسانها از اینکه مورد توجه و احترام قرار گیرند لذت می برند فقط میزان درجه آن متفاوت می باشد مخصوصاً رعایت این احترام از جانب افرادی که بیشتر ساعات عمر را با آنان می گذرانیم همانند خانواده و همکاران . احترام متقابل در محیط کار یکی از موارد آرامبخش و بسیارمفید در همه ابعاد به نظر می رسد زمانیکه در محیط کار احساس مثبت و شادی جریان داشته باشد مطمئناً بازده‌کاری بیشتر نیز خواهیم داشت. روانشناسان معتقدند تنها خود افراد مسبب چگونگی برخورد دیگران با خودشان هستند زمانی می‌توان از دیگران انتظار احترام داشت که این روند متقابل صورت پذیرد . بررسی نحوه ارتباط در محیط کار حدودی پیچیده تر از محیط خانواده باشد در محیطی افرادی با فرهنگ های متفاوت و پیش زمینه های فکری در ابعاد مختلف دریک مکان گرد هم می آیند. اختلافات طبقاتی، فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی ممکن است سبب ساز تنش ها و ناسازگاری های‌گردد . ما انسانها تنها زمانی می توانیم در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و برخی نکات به ظاهر بی اهمیت را رعایت نماییم.

نکات مهم جهت برقراری ارتباطی معقولانه با همکاران

– مهربانی و صمیمت در محل‌کار و نگهداشتن حد و مرزهای اخلاقی یکی از بهترین خصوصیات‌اخلاقی در محیط کار محسوب می‌گردد.

– پرهیز از شوخی های نابجا و افراط گرایانه ،افراد بر حسب پیشینه خانوادگی و فرهنگی ممکن است مسائلی برایشان غیر قابل هضم باشد مئسله‌ای در خانواده‌ای به عنوان سرگرمی مد نظر قرار میگیرد و در خانواده دیگر ممکن است نوعی توهین محسوب‌گردد. بهتر است پیش از هر برخوردی اعتقادات همکاران جهت تعامل تا حدودی بررسی شود.

– نظر خواهی از همکاران جهت رفع مشکلات کاری و داشتن روحیه کار گروهی

– حضور در یک گروه کاری نیازمند خصوصیات اخلاقی خاصی است پافشاری نکردن بر عقاید و اصرار بر قبول آنان توسط همکاران هر شخصی بر اعتقاداتی پایبند است حتی در صورت عدم تایید نظرتشان معقولانه به نظر می رسد ساعات کاری که در کنار یکدیگر سپری می شود با آرامش و شادی باشد.

– درست و با دقت گوش فرا دادن به سخنان ، نظرات و احترام به عقاید یکدیگر الزامی به نظر می‌رسد

– پرهیز از تجسس در زندگی شخصی و خانوادگی یکدیگر : به غیر از زندگی کاری هر شخصی زندگی خصوصی ای دارد که فقط به خود شخص ارتباط پیدا می‌کند هر گونه تجسس و ریز بینی در زندگی همکاران سبب دلخوری و آزردگی می گردد . مسلماً روش زندگی و پیشینه خانوادگی افراد متفاوت است و موارد ذکر شده و الویت های خانوادگی تعیین کننده بسیاری از واکنش هاست.

–  دخالت های بی مورد در کارهای شخصی و سوء استفاده از خصوصیات اخلاقی دیگران سبب دلخوری خواهد گشت.

– به کار نبردن الفاظ کنایه دار جهت بوجو د نیامدن سوء تفاهمات ، طبیعی است هر از گاهی بر اثر مشغله کاری سوء تفاهماتی ایجاد گردد رفع این حس توسط مکالمه ای عاری از هر گونه بدبینی و کج اندیشی.

– دوری  از هرگونه توهین، اسم های مستعار، تحقیر همکاران یا عقاید آنان

– همه افراد انتقاد پذیر نیستند: قضاوت، انتقاد تند و سرزنش بدون داشتن اطلاعات کافی مسئله ساز خواهد شد هیچ انسانی کامل نیست چگونه می توان از همکاران انتظار رفتاری کامل داشته باشیم فخر فروشی و کوچک شمردن همکاران حتی ریز ترین مسائل که گاه تصور هم نمی گنجد تبدیل به کینه هایی عمیق در دل افراد شده که شاید هیچ گاه التیام نیابد. حتی کمترین تحقیر و رفتار ناشایست، تبدیل به کینه هایی عمیق در دل افراد می شود که شاید هیچ وقت برطرف نشود.

– در هر محیط کاری رعایت یک قانون طلایی زیباست :”با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود”

– یکی از مسائل حائز اهمیت درک یکدیگر است لحظه های خوب و بد در زندگی همه افراد وجود دارد و گاه ممکن است این مسائل زندگی شغلی را تحت تاثیر قرار دهد رعایت شرایط بحرانی و درک همکاران می تواند برای آنان آرامبخش باشد البته مشکلات شخصی نباید سبب آزار همکاران گردد.

– مسئولیت پذیری در محیط کار: زمانیکه شخصی مسئولیت های کاری اش را بر گردن همکاران انداخته دیدی منفی از خود بر جا می گذارد.

– رازداری‌ در دفتر کار خصوصیت شایسته‌ای بوده و جهت جذب اعتماد طرفین به یکدیگر میشود هنگامیکه بیشتر طول روز را کنار همکاران می‌گذارنیم به نحوی بسیاری از مسائل و گفتگوهای تلفنی مان را به اشتراک می گذاریم .

– انسانها در شرایط خاص متفاوت عمل می‌کنند انتظار از دیگران که همانند ما عمل کنند تا حد زیادی غیر معقولانه بنظر می رسد شاید در صورتی که دیگران هم در شرایط مشابه قرار گیرند رفتاری مشابه نشان دهند پس چه بهتر در مورد همکاران قضاوت و بدگویی نشود . لازمه قضاوت و ایرادگیری ازدیگران کامل بودن شخص است که به طور حتم هیچ انسانی کامل نیست. ستاره حمیدی ( چاپ خانواده ۱۳۸۹)

   بيشتر وقت كاركنان در محيط كار آنان ميگذرد  و به همين دليل  داشتن آرامش و روابط  بسيار خوب با همكاران و مديران نقش مهمي در نحوه كارآيي وفعاليتهاي روزمره آنها  دارد . روانشناسان ارتباط را به شكل غير كلامي و كلامي  مشخص ميسازند.   ارتباط كلامي را به دو جزء رمزگردان  و  رمزكشايي تقسيم مي‌كنند. رمزگرداني فرايندي است كه فردي كه صحبت مي‌‌كند مي‌كوشد افكار و ادراكات خود را در قالب كلام بيان كند اما رمزگشايي، فرايندي است كه شنونده پيام دريافتي را ترجمه و تحليل و تفسير مي‌‌كند. كه در اين جريان ممكن است سوء تفاهم‌هايي بروز كند.در ارتباط غيركلامي مي‌توان به حالت بدن، حالت چهره، نوع نگاه ، حركات تكانشي ، لمس كردن و حتي طرز لباس پوشيدن  اشاره كرد.ارتباط غيركلامي  شكل ناخودآگاه  دارد.  ولي ارتباط كلامي اغلب ذهن هشيار را دربرمي‌گيرد.

انواع ارتباط غيركلامي:

لمس كردن علامتها و نشانه‌ها نمايش احساس و عاطفه : حالات چهره
فراسخن : لحن صدا، بلندي و كوتاهي صدا
حالات بدن : دست به سينه شدن، انداختن زانو به روي هم، بازكردن پاها…..
تنظيم كننده‌ها : حركات چشم، سرتكان دادن و انتقال وزن از يك پا به پاي ديگر.

   عناصر مهم در گوش دادن، توجه كردن و پاسخ دادن پويا به قرار زير است :

۱ ـ در نقش گوش دهنده ظاهر شويد.

۲ ـ تماس چشمي داشته باشيد.

۳ ـ از گفتن كلماتي كه به نوعي تعصب را برساند خودداري كنيد.

۴ ـ از عبارت كوتاه شده استفاده كنيد. آه، آها، راستي ….

۵ ـ حرفهاي شنيده را در قالب عبارات كوتاه خلاصه و جمع بندي كنيد.

۶ ـ براي درك بهتر مطالب سوال كنيد.

۷‌ـ رفتار همدلانه به نمايش بگذاريد.

۸ ـ از باز خورد استفاده كنيد. نشانه توجه شنونده اين است كه عكس العمل نشان دهد.

۹ ـ مطالب گفته شده را جمع بندي و خلاصه كنيد.

حركات غير كلامي بدن يا حركات چهره كه نيات واقعي ما را به ديگران انتقال مي دهند، به عنوان زبان اندام تلقي مي شوند. آنها علايمي مانند اخم كردن، بالا انداختن شانه  و يا حركتي با دست هستند كه متاسفانه گاهي سوء تعبير هم مي شوند. مثلاً :

– تكان دادن مداوم سر (بالا و پايين) نشان دهنده موافقت با گوينده است.

– تكان دادن سر (چپ و راست) نشانه عدم موافقت است.

 -ضربه زدن با انگشتان دست يا ضربه ملايم با پا، يا نگاه كردن به ساعت به اين معني است كه : ((عجله كن طاقتم تمام شد يا اينكه وقت ندارم

-بالا بردن ابرو ممكن است علامت ترديد، تعجب و دودلي باشد.

-گرد كردن چشمها غالباً به معني ناباوري است.

– جمع كردن لبها توام با اخم، نشان دهنده نارضايتي يا حتي نفرت است.

انواع تعارضاتي كه در ارتباطات  مانع به وجود مي آورد

الف ـ اختلاف بر سر مضمون و محتواي پيام.    ب ـ اختلاف بر سر ارزشها. ج ـ اختلافات نفساني.

روش ­های افزایش مهارتهاي ارتباطي:

۱ ـ دقيق و مشخص حرف بزنيد، سخنان خود را به روشن‌ترين شكل ممكن به زبان آوريد.

۲ ـ بر دانش لغوي خود بيفزاييد. دانش لغوي كم باعث مي‌شود تا نتوانيد ابراز وجود كنيد.

۳ ـ طوري حرف بزنيد كه مناسب شرايط شنوندگان شما باشد. طرز صحبت كردن با يك كودك و طرز صحبت كردن با رئيس اداره و يا همكار متفاوت است.

۴ ـ به جاي حمله به اشخاص به موضوع حمله كنيد، وقتي مي خواهيد مسائلتان را با فرد مخاطب خاتمه دهيد، به مسئله توجه كنيد. كاري به اشخاص درگير در مسئله نداشته باشيد. به عبارت ديگر از ترور شخصيت بپرهيزيد.

۵ ـ طرف مقابل را به حالت تدافعي سوق ندهيد. از فاعل « من » استفاده كنيد.

۶ ـ از فرد ديگري نخواهيد كه نظرات شما را به شخص مقابل شما انتقال دهند. بهترين طرز گفتگو، صحبت رودرروست.

۷ ـ از دادن اطلاعات بيشتر از حد تناسب خودداري كنيد.

۸ ـ از تعريف، به جا در خصوص طرف مقابل كوتاهي نكنيد. اگر از كسي حرف مناسب شنيديد از او دفاع و تعريف كنيد.

۹ ـ مسائل را در همان زمان كه بروز مي‌كنند حل و فصل كنيد.

۱۰-تماس چشمي برقرار كنيد.

۱۱-نقش يك شنونده خوب را داشته باشيد.

۱۲-از بكار بردن كلمات تعصب آميز پرهيز نماييد.

۱۳-لبخند بزنيد.

۱۴-قدر شناس باشيد.

۱۵-از دريچه چشم ديگران به موضوعها بنگريد.

۱۶-اشتباهات خود را بپذيريم.

۱۷-به حفظ آبروي ديگران كمك كنيد.

هفت اقدام جهت کنار آمدن با افراد مشکل ساز درمحیط کار:

   بسیاری از افراد در محیط کار شما هستند که کنار آمدن با آنها مشکل است. آنها بخشی از کار خود را به دوش شما می اندازند وبرای شما مشکلاتی را فراهم می کنند به راستی برخورد درست با این افراد چیست؟ ما در محیط کار در زندگی تنها نیستیم و با انسانها در ارتباطیم. ارتباط ما با همکاران، فرزندان، همسر، دوستان، پدر و مادر باید بر پایه درستی استوار باشد. اگر شما مشکلاتتان را با دیگران حل نکنید این مشکلات روز به روز حادتر می شود.

   به عنوان یک کارمند ممکن است اخراج شوید. به عنوان یک کارفرما ممکن است کارمندان خوب خود را از دست بدهید و به عنوان یک همسر ممکن است ازدواج شما دچار بحران شود. راه حلی که اکثر افراد در مقابل مشکلاتشان با انسانها به آن تن در می دهند تحمل کردن است ولی از آنجایی که هر فرد یک ظرفیت تحمل دارد بعد از مدتی مشکلات بیشتر می شود وشما دچار استرس و اضطراب ناشی از این فشارهای روانی می شوید راه حل درست مواجه نشدن با مشکل و فرار از آن نیست بلکه راه حل درست، روبرویی صحیح با مشکلات است.و قتی با مشکلات مواجه می شوید و آنها را حل می کنید احساس شگفت انگیزی خواهید داشت چرا که از عهده حل مشکلات بر آمده اید و بر ترس خود غلبه کرده اید. البته مواجهه با افراد و مشکلات نیاز به برنامه ریزی دارد و شما باید خود را برای این مسئله از قبل آماده سازید.

۱-تصمیم بگیرید که مشکلاتتان را با آن فرد خودتان به طور مستقیم و بدون دخالت دادن دیگری حل کنید.

۲-قبل از روبرو شدن با آن فرد مشکل را به صورت دقیق بنویسید و هدف خود را نیز برای حل آن مشکل و رویارویی با آن فرد مشخص کنید.

۳-نکات و دلایل مورد نیاز برای اثبات حرفتان را یادداشت نمائید. واقعیت ها و دلایل و شواهدی هست که ممکن است نیاز باشد شما برای آن فرد مطرح کنید قبل از شروع صحبت این مسائل را برای خود روشن سازید.

۴-واکنشها و مخالفتهایی را که انتظار می رود آن فرد در مقابل شما اعمال نماید،یادداشت کنید:

یعنی تمام نگرانیهایتان را از نصیحت با آن فرد و یا حتی واکنشهایی که او ممکن است در طول صحبت داشته باشد را بنویسید تا این نگرانی ها در شما کم رنگ تر شود.

۵-یادداشتهای خود را سازماندهی کنید و دلایلی کافی به آن اضافه کنید.

۶-مکان صحبت را در جایی در نظر بگیرید که کسی مزاحم شما نشود و در فضایی که کاملا بتوانید خودرا کنترل کنید.

۷-صحبت خود را با آن فرد آغاز کنید. در ابتدا مستقیما به چشمان آن فرد نگاه کنید، مشکل اصلی را که شما در صدد حل آن هستید را برای او کاملا شرح دهید، به صحبتهای او به طور کامل گوش کنید و مطمئن شوید که منظور شما را خوب فهمیده است، روی نکات اساسی مورد نظرتان تاکید کنید، اگر او در مقابل شما واکنشهایی نشان داد راه حلهایی را که قبلا در مورد واکنشهای او در نظر گرفته اید اعمال کنید، صحبتهای خود را ادامه دهید و به صحبتهای او به طور کامل گوش کنید، تسلیم نشوید آنقدر مکالمه را ادامه دهید و در جهت درست آن را رهبری کنید تا به اهداف از پیش تعیین شده خود برسید.هر چقدر بیشتر بتوانید افراد مشکل ساز را آرام کنید در این کار ماهر تر می شوید و زمان لازم برای مکالمه شما با آنها کاهش می یابد. زمانی که در رام کردن افراد مهارت پیدا کنید افراد احترام بیشتری برای شما قائل می شوند و شما را شجاع و با صداقت خواهند دانست وبه این ترتیب دوستان شما بیشتر می شوند، دشمنان شما با شما دوست می شوند و همکاران و کارمندان شما فعال تر خواهند شد.

روش های افزايش ارتباطات کاری:

صريح وصادق بودن احساسات خود را بيان كردن همدلي وهمدردي كردن
سيستم روحي افراد را شناختن وتقليد از آنها زمينه مشترك ونكات مشابه را يافتن شنونده خوبي بودن
محترم شمردن احساس طرف مقابل تقويت نمودن عزت نفس شخصيت افراد را در نظر گرفتن
سكوت بموقع  نمودن عدم افراط در موعظه و نصيحت موقعيت  شناس بودن
يكي بودن قول وعمل مخالفت نمودن به شيوه مناسب غير تخريبي تحليل دقيق بر روي عوامل محيطي داشتن
به نيازهاي ديگران توجه كردن با ديگران تبادل نظر كردن هيچگاه مأيوس نشدن
ارتباط مستقيم برقرار كردن ويژگيهاي خود و ديگران را شناختن از هر موقعيتي براي برقراري ارتباط استفاده كردن

 

 پيامدهاي ناتواني در ايجاد ارتباطات  موثر در محيط كار

ارتباطات و چگونگي گسترش  آن را  بررسي كرديم ولي اگر كسي نتواند ارتباط مناسبي با ديگران برقرار نمايد چه اتفاقي خواهد افتاد؟؟؟

از دست دادن كار، عدم ايجاد تفاهم و عصبي شدن در طي روز، احساس بي علاقگي نسبت به محيط كار،بي خوابي، فروكش كردن شور و اشتياق، كاهش اعتماد به نفس ، كاهش در ميزان توليد و كارآيي و ايجاد خطا  در كار، احساس ناكامي و خصومت، تبديل شدن به پرسنل افسرده، كاهش خلاقيت، رشد افكار منفي ، روحيه ضعيف ، تاثير منفي روي ساير كاركنان گذاشتن ، ايجاد تنش و استرس  با كوچكترين مشكل .( مریم نمایشی- روانشناس بالینی)

صدمات ناشی از وجود فشار روانی در محیط كار

   كاركنانی كه استرس زیادی دارند، افسرده اند، از شغل خود راضی نیستند و زیاد از كارشان غیبت می كنند و یا به دلیل مشكلات جسمی ناشی از استرس زیاد به پزشك مراجعه می كنند، بهره وری كافی ندارند و حتی بار مالی ای را هم بر محیط كار و جامعه تحمیل می كنند. آنها بیش از دیگران دچار حادثه می شوند یا حادثه ایجاد می كنند و كاركنان دیگر را دچار افكار منفی می نمایند.
برعكس محیط كار مناسب از نظر بهداشت روانی موجب می شود كه فرد این محیط را دوست داشته باشد و به برآوردن اهداف سازمان متبوع خود متعهد باشد. چنین سازمانی می تواند نیروهای كارآمد خود را حفظ كند وگرنه سرانجام این افراد ترجیح می دهند محیط كار خود را ترك كنند.
برخی از كاركنان هم ممكن است به عوارض جسمی ناشی از مشكلات محیط كار دچار شوند. چرا كه ممكن است دچار فشار خون بالا ، بیماریهای قلبی ، سردرد های مزمن، ناراحتی های معده و …شوند. حتی رابطه بین سرماخوردگی و استرس نیز اثبات شده است. به هر حال محیط كار هر كس خانه دوم اوست و او ناچار است ساعت های زیادی را در آن سپری كند.در صورتی كه این محیط آرزوهای او را برآورده كند، وی حتی حاضر خواهد بود ساعات دیگری را در خارج از این محیط به افزایش دانش حرفه ای اش اختصاص دهد و شغل خود را هم با اهمیت و دارای وجهه اجتماعی ببیند.

    اما برعكس نارضایتی شغلی و در پی آن استرس و بیماری های روانی دیگر ظرف چند سال فرد شاغل را بیمار كند. برای همین كارشناسان به مدیران پیشنهاد می كنند كه به شرایطی كه در محیط كار به مشكلات روانی كاركنان می انجامد ، توجه كنند و برای مقابله با آنها دست به كار شوند و به كاركنانشان هم برای مقابله با این مشكلات آموزش دهند.

تاثیر روابط در محیط کار بر نشاط فردی

   در اکثر کشورهای جهان خصوصا کشورهای جهان سوم مردم زمان بیشتری را صرف کار می‌کنند به طوری که بخش اعظم زندگی خود را در محیط کار به سر می‌برند. این زمان خیلی بیشتر از زمانی است که افراد با اعضای خانواده خود سپری می‌کنند، اگر ساعت خواب را در طول یک شبانه روز حذف کنیم آن وقت متوجه خواهیم شد که هر فرد شاغل تقریبا سه چهارم زمان بیداری خود را در محیط کار به سر می‌برد. ( حمیدرضا محتشمی روانشناس،سایتhttp://www.javanemrooz.com)

    ماکسیم گورکی می‌گوید: «کار که رضایت‌بخش باشد، زندگی شاد می‌شود.» کسانی که از کار خود لذت نمی‌برند در حقیقت کاری انجام نمی‌دهند. یعنی این کار مولد نیست، در این نوع کارکرد خلاقیت و نوآوری که کلید پیشروی امور است در مهجوریت قرار گرفته و هیچ‌گاه مجال ظهور نخواهد یافت. هر عضو یک سیستم، اگر به محیط و گروه خود احساس تعلق و پیوستگی نماید و از رضایت شغلی کافی برخوردار باشد، دستیابی به اهداف با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. دوستان در محیط کار تاثیر زیادی بر عملکرد شما دارند. به شما انگیزه می‌دهند، باعث پیشرفت شما می‌شوند یا بر عکس، شما را ناامید می‌کنند و در نتیجه با دلسردی به کار خود ادامه می‌دهید. دوستان خوب محیط کار را لذت‌بخش می‌کنند. خلاقیت و بازدهی را افزایش می‌دهند. بسیاری از طریق دوستان، کارهای جدید و خوب پیدا می‌کنند.اما اگر تاثیر دوستان بیش از حد معمول باشد، برایتان گران تمام می‌شود و نتایج منفی به دنبال دارد. دوستی بیش از حد، خلاقیت را از بین می‌برد. گفت‌وگوهای طولانی با دوستان، سرعت انجام کار را کاهش می‌دهد. برخی دوستان می‌توانند مسائل کاملا خصوصی شما را در محیط کار پخش کنند. گروه‌بندی دوستان باعث پارتی‌بازی، انحصارطلبی و تبعیض می‌شود.ارتباطات محیط کار باعث دوستی و صمیمیت می‌شود. بتی گلاستر روانشناس می‌گوید: «شما نظرتان را در مورد همکاران، مدیران یا کار به دوست‌تان می‌گویید و انتظار دارید به کسی نگوید. اگر دوست وفاداری باشد، خواسته شما را تامین می‌کند در غیر این صورت حرف شما را همه‌جا پخش می‌کند.» شرایط و محیط کار با افسردگی ارتباط دارد

بررسی‌ها نشان داده ‌است که شرایط شغلی و ارتباط همکاران با افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. طبق گزارشی که در مجله طب کار منتشر شده است، روابط بد میان همکاران و شرایط نامناسب در محل کار احتمال ابتلا به افسردگی را تا ۶۱ درصد افزایش می‌دهد.

   محققان، سه هزار و ۳۴۷ کارمند ۳۰ تا ۶۴ ساله را مورد بررسی قرار داده و احساس آنان از کیفیت روابطشان در محیط کار مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد احتمال بروز افسردگی در افرادی با شرایط کاری نامناسب ۶۱ درصد بیشتر از سایرین است و احتمال بروز اضطراب در این کارمندان نیز بیشتر از سایر افراد است. همچنین میزان مصرف داروهای ضدافسردگی نیز در کارمندان ادارات با شرایط کاری نامناسب سه برابر بیشتر از دیگران است.هنوز هم این مفهوم بطور گسترده وجود دارد که کار نباید شاد باشد و شادی و نشاط چیزی است که شما تنها پس از کاری سخت به دست می ‌آورید. این وضعیت، که زمانی نقطه‌ ثقل محیط‌های کاری را تشکیل می ‌داد، در حال تغییر است. شرکت‌های بسیاری اثبات کرده‌‌اند که تلفیق کار و نشاط، نه تنها ارتباطات روزمره و فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند تأثیری مثبت در رشد ارزش شرکت داشته باشد.( payvand.medu.ir)

منابع:

http://karafariny.mihanblog.com

.( حمیدرضا محتشمی روانشناس،سایتhttp://www.javanemrooz.com)

سایت پلیس

www.asrehjadid.ir