پروژه پوشاک ولباس

مقدمه:

از بدو تاریخ و خلقت انسان مساله پوشاک ونوع لباس وپوشش مهم بوده وهست. انسان به ضرورتهای طبیعی و به  دلایل گوناگون،مثل محافظت از خود،پوشاندن اعضا وجوارح،  عقاید ومذاهب،طبقه اجتماعی،کشور مطبوع،قومیت  و….. ناگزیر به استفاده از پوشاک بوده وهست.پوشاک در عصر تمدن ونوین نیز از بعد فرهنگی ارزش فراوان تری یافته،وجای خود را علاوه بر دنیای اقتصاد در دنیای سیاست  هم باز کرده است. مخصوصا در کشورهایی مثل  کشور مان ایران،به دلایل هنجارهای مختلف موجود از اهمیت خاصی  داشته ودارد.اما در این مقاله قصد داریم به پوشاک از منظر فروش ومشکلات ومواردی از این قبیل بپردازیم تا با این شغل ومشکلات ان بیشتر آشنا شویم.

روش فروش  و سود بیشتر در این شغل

حال آنکه روش‌های ساده و کم‌هزینه‌ای برای رشد کسب و کار و افزایش فروش و سود وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها، آنقدر بدیهی و در دسترس هستند که صاحبان کسب‌وکار از آنها غافل می‌شوند.

در ذیل به روش هایی برای کسب سود بیشتر اشاره می شود.

۱-به جای تمرکز بر فروش محصول، بر کمک به مشتری تمرکز کنید
بهتر است قبل از هدفگذاری مشخص در بازاریابی برای محصولات ، اقدامی‌ جهت فروش صورت نگیرد، ابتدا بایدکسانی که واقعا نیاز به محصولات یا خدمات شرکت دارند شناسایی شوند، اطلاعات سودمندی که برای آنها مفید است در اختیارشان قرار گیرد تا مشتریان بالقوه قادر به تصمیم‌گیری آگاهانه برای خرید باشند. به عبارت دیگر، ارائه‌کننده محصولات یا خدمات باید به گونه‌ای برخورد نماید که مشتری احساس کند، شرکت بیش از آنکه در اندیشه فروش محصولات یا خدمات خود باشد، در پی کمک و حل مشکل مشتری است.
۲- در انتخاب مشتری هدفمند باشید
در باب اهمیت انتخاب بازار هدف و لزوم شناسایی و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه در بازار هدف، مطالعات بسیاری انجام شده است. کسانی که می‌خواهند محصولات یا خدمات خود را به «همه» بفروشند، به احتمال قوی هیچ گروهی را به طور مناسب و کامل تحت پوشش قرار نخواهند داد. برای مثال، فروشنده بیمه آتش‌سوزی منازل نباید در میان افراد اجاره‌نشین به دنبال جذب مشتری باشد و طبیعتا باید برای فروش خدمات خود به سراغ مالکان خانه و آپارتمان برود. از این رو جای تاکید و یادآوری فراوان است که در همه مراحل تدوین برنامه بازاریابی باید بازار هدف را به شکل دقیق و شفاف مشخص نمود.
۳- پول خود را صرف بازاریابی بی‌اثر نکنید
یکی از بهترین راه‌های صرفه‌جویی، پرهیز از هزینه کردن برای بازاریابی یا تبلیغات بی‌اثر است. بررسی بازخورد و نتیجه ناشی از بهر‌گیری هركدام از ابزارهای بازاریابی یا تبلیغات، اهمیت بسزایی دارد. چنانچه بازخوردها نشان‌دهنده بی‌اثر بودن روش‌ها یا ابزارهای به کار گرفته شده باشد، باید در استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی شرکت تجدیدنظر کرد.
۴- شبکه سازی
شبکه‌سازی یکی از بهترین روش‌های ارزان (یا حتی بی‌هزینه!) معرفی شرکت و محصولات و خدمات آن به تعداد زیادی از افراد است. توجه به این نکته که هر فرد ممکن است با ده‌ها نفر دیگر مرتبط و آشنا باشد و در صورت آشنایی با شرکت و محصولات و خدمات آن، می‌تواند خواسته یا ناخواسته در مقام معرف برای یک بنگاه اقتصادی عمل کند، تاثیر شبکه‌سازی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. از این رو یک فعال اقتصادی، باید حضور در مجامع و انجمن‌های صنفی و تخصصی نظیر جلسات اتاق بازرگانی یا سندیکاهای صنفی را به عنوان یکی از الزامات فعالیت اقتصادی خود، جدی گرفته با حضور در گردهمایی‌ها و نشست‌هایی که محل تجمع فعالان اقتصادی یا مشتریان بالقوه است، با تبادل اطلاعات و مراوده کاری با افراد، فضایی را برای تعامل اقتصادی و معرفی فعالیت‌های بنگاه متبوع خویش ایجاد نماید. عجیب نیست اگر مدیر یک بنگاه اقتصادی، موفق شود یک مشتری بزرگ را در حاشیه جلسه‌ای غیرکاری شناسایی و جذب کند.
۵- اهداف باید در بازه‌های زمانی مشخص تبیین گردند
یک فعال اقتصادی، برای کسب موفقیت، اهداف خود را تعیین می‌نماید و زمان مورد نظر برای دستیابی به آن اهداف را نیز دقیقا تعیین می‌کند. نباید فراموش کرد که اهداف باید دقیق، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و در نهایت زمان‌مند باشند. برای مثال اگر هدف مدیر یک شرکت تولیدکننده پودر رختشویی، افزایش فروش امسال آن است، قطعا هدف مزبور غیرقابل اندازه‌گیری و بنابراین نامعتبر است، اگر مدیر در نظر داشته باشد که در بازاری با متوسط رشد ده درصد، به دو برابر فروش دست بیابد، ممکن است هدفی غیرواقعی را اتخاذ کرده باشد؛ در نهایت هدف وی برای ۱۰ درصد افزایش فروش پودر رختشویی «الف» تا پایان سال ۹۰ می‌تواند هدفی واقع‌نگرانه و زمان‌بند و بنابراین معتبر باشد.
۶- به جای فروش ویژگی‌ها، مزایا را بفروشید
تمرکز بر تببین مزایای ناشی از خرید محصولات یا خدمات بیش از توصیف ویژگی‌های آنها برای مشتریان باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، فروشنده ، به جای آنکه بخواهد در مورد قیمت کالا برای مشتری توضیح بدهد، بهتر است از آسایش ناشی از استفاده از آن  یا ویژگی های دیگر لباس سخن بگوید.
۷- تداوم داشته باشید
تدوام در ارتباط با مشتریان بالقوه، موجب افزایش فروش و سود می‌شود. ناکامی‌بسیاری از شرکت‌ها یا بنگاه‌های تولیدی، ناشی از عدم تداوم و ایستادگی آنها تا زمان حصول به نتیجه مطلوب است.

۸- سخنرانی کنید
در هر کجا هستید فرصت را برای تبلیغ محصولات ومعرفی محصولات خود(با توجه به محیط ومحفل سخن) از دست ندهید ودر مورد محصول خود حرف بزنید.
۹- اقدام به حراج در بعضی اوقات
برگزاری نمایشگاه‌های رایگان یا ارائه محصولات به صورت هدیه ویا ارزان فروشی در برخی موقعیتها برای علاقه‌مندان و مشتریان بالقوه محصولات یا خدمات شرکت و پاسخگویی به این گروه در چارچوب یک رفتار مناسب توام با خوشرویی و حوصله، می‌تواند در جذب این گروه‌ها بسیار مثمر ثمر باشد.
۱۰- نمونه کار بدهید
باید تا حد امکان شرایطی را ایجاد کرد که مشتریان بالقوه بتوانند نمونه محصول را لمس کنند. معمولا همه مشتریان علاقه‌مندند پیش از خرید یک محصول، آن را حس و امتحان کنند.
۱۱- از تلفن بهره بگیرید
تلفن یکی از موثرترین و در عین حال ارزانترین ابزارهای فروش است. برقراری تماس تلفنی با مشتریان بالقوه و تبیین مزایای استفاده از خدمات یا محصولات یک شرکت (نظیر صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه، افزایش فروش و…) یکی از روش‌های مناسب است. البته باید مراقب بود که برقراری تماس‌های تلفنی موجب ایجاد مزاحمت برای مخاطبان نشود. زمان برقراری تماس تلفنی، مدت گفت و گو و نوع بیان موضوع و… همگی در احساس مخاطب تماس تلفنی و تصمیم‌گیری‌هایی بعدی او موثر خواهد بود.
۱۲- معرف بسازید
برای آغاز یک کسب و کار جدید، بهره‌گیری از معرف بسیار موثر است. باید از مشتریان، همکاران و حتی دوستان درخواست نمود که محصولات یا خدمات شرکت را به مشتریان بالقوه معرفی نمایند. البته بدیهی است که باید سازوکارهایی مبتنی بر پاداش تبیین و تنظیم کرد تا افراد به معرفی محصولات شرکت تشویق شوند؛ این پاداش‌ها می‌تواند لزوما مادی نباشد.
۱۳- از کسب‌وکارتان لذت ببرید
اضطراب و نگرانی، در روند انجام فعالیت‌ها تاثیر منفی داشته، از کارآیی شخص می‌کاهند. از این رو باید تلاش نمود که از انجام فعالیت‌های کاری نهایت لذت را برد. طراحی محیط کار به شکل مطلوب و دلخواه، دقت در انتخاب همکاران، پیشگیری حداکثری از بروز عوامل اضطراب آفرین در محیط کار و… از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توان در راستای افزایش سطح لذت و رضایتمندی در کسب‌و‌کار انجام داد.
۱۴- با مشتریانتان در رابطه با خودشان و نیازهایشان صحبت کنید
بسیاری از شرکت‌ها در برنامه‌های تبلیغاتی یا فعالیت‌های روابط عمومی ‌خود، بیشتر از المان‌ها و اطلاعاتی استفاده می‌کنند که القاگر حس خودستایی در مخاطب است. بهتر است تا حد امکان تبلیغات شرکت، مشتریان را مخاطب قرار داده و درباره نیازهای آنها سخن بگوید. برای مثال پیشنهاد می‌شود به جای عباراتی نظیر «من» و «ما» از واژه‌هایی همچون «شما» استفاده شود. به عبارت دیگر مرجع ضمایر و افعال از اول شخص به دوم شخص تغییر نماید
۱۵- مشتری مدار باشید
باید تا جای ممکن به مشتریان توجه کرد. ارسال مقالات یا مطالب جذاب برای مشتریان با درنظر گرفتن علایق و سلایق آنها، ارسال هدیه (ولو کوچک) در مناسبت‌های خاص مانند زادروز، سالگرد ازدواج، تولد فرزند و … برای مشتریان از جمله ابتدایی و سنتی‌ترین روش‌های بذل توجه به آنها است. این نوع اقدامات ضمن ماندگار کردن شرکت در ذهن مشتری، در ایجاد رابطه‌ای دوستانه و مناسب بین مشتری و شرکت موثر است و در درازمدت علاوه بر افزایش وفاداری مشتری، او را به یک معرف برای خدمات یا محصولات شرکت تبدیل می‌کند.
۱۶- به مشتری بگویید که چه باید بکند
راهنمایی مشتریان در راستای رفع نیازی که آنها را به سمت یک شرکت کشانده است، می‌تواند موجب جلب اعتماد و حفظ مشتریان شود. ارائه خدمات مشاوره رایگان، ارسال بروشور و کاتالوگ محصولات یا خدمات به صورت رایگان و امثالهم از جمله اقدامات موثر در این راستاست.
۱۷- از مزایای تقدیر نامه‌ها بهره‌مند شوید
صاحبان کسب‌وکار باید تلاش نمایند در صورت آگاه شدن از نظرات مثبت هر یک از مشتریان پیرامون شرکت یا محصولات و خدمات آن، با کسب اجازه از آن مشتری، نظرات وی را در برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار دهند. استفاده از تعاریف و نظرات مثبت مشتریان درباره یک شرکت، به افزایش سطح اعتبار آن در میان مشتریان منجر می‌شود.
۱۸- بگذارید کار کردن با شما برای دیگران ساده باشد
بدیهی است که شرکت‌ها برای مشتریان کار می‌کنند و چنین نیست که مشتری بخواهد برای شرکت کار کند. از این رو، شرکت‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی باید همه تلاش خود را بکنند که کار کردن با آنها برای مشتریان، ساده و لذت بخش باشد.
۱۹- بیش از شکل، به محتوا بپردازید
در زمان طراحی مواد تبلیغاتی و ابزارهای فروش، باید بیش از شکل و ظاهر به محتوا توجه کرد. از این رو بهتر است که بیش از آنکه وقت صرف شکل توجه به فرم این ابزارها شود، در پی بیان این واقعیت بود که محصول یا خدمات برای مشتری چه ارزشی آفریده، به کدام یک از نیازهای او پاسخ می‌گوید. چه بسا یک برگ بروشور تبلیغاتی ساده سیاه و سفید بسیار موثرتر از یک بروشور شیک رنگی، در جذب مشتریان ایفای نقش کند.
۲۰- خوب گوش کنید
یک ضرب‌المثل معروف ایرانی می‌گوید از هر دست که بدهی از همان دست پس می‌گیری! در ارتباط با مشتریان این ضرب المثل به گونه‌ای دیگر معنا می‌یابد. دل سپردن به سخنان مشتریان برای شناسایی دقیق نیازها و تمایلات و سلایق مشتری، به شرکت کمک می‌کند که پیشنهاد خود را در انطباق حداکثری با خواسته‌های وی ارائه کند. از این رو در جلسات و مذاکرات با مشتریان باید سراپا گوش شد
۲۱- بیاموزید! بیاموزید! بیاموزید!
هرگز نباید از آموختن غافل شد. خواندن مقالات و یادداشت‌های علمی‌و کاربردی، حضور در همایش‌ها و دوره‌های آموزشی باارزش، بهره‌گیری از فیلم‌های آموزشی و نوارهای سخنرانی در حوزه‌های بازاریابی و فروش، همگی می‌توانند به ارتقای مهارت‌های فروش و بازاریابی کارمندان و مدیران این بخش کمک کند، میزان سود و فروش شرکت را افزایش دهند.
۲۲- با افراد موفق و مثبت اندیش معاشرت کنید
گفت و گو و فراگیری از افرادی که میل سیری‌ناپذیر به موفقیت و دستیابی به اهداف بزرگ دارند در ایجاد انگیزه به منظور افزون‌تر کردن تلاش برای نیل به موفقیت بسیار مفید است. از این رو معاشرت با افراد موفق و مثبت‌اندیش از جمله عوامل موثر در کمک به موفقیت صاحب یک کسب و کار است.
۲۳- به محصولات و خدمات خود ایمان داشته باشید
شرط نخست برای قانع شدن مشتریان در رابطه با کیفیت و مزایای محصولات یا خدمات یک شرکت، ایمان و اعتقاد دست اندرکاران آن شرکت به محصولات یا خدمات تولیدی است. در معرفی و توصیف، باید با اعتماد به نفس و اطمینان در مورد کارآیی و اثربخشی محصولات یا خدمات شرکت سخن گفت.
۲۴- چرخه عمر مشتری فراموش نشود
مشتری‌ها را نباید به چشم مراجعان یک بار مصرف نگاه کرد. ارتباط با مشتریان باید به نحوی پی‌ریزی و مدیریت شود که منتهی به برقراری رابطه طولانی مدت دوجانبه میان شرکت و مشتریان شود.
۲۵- از باتجربه‌ها درس بگیرید
بازاریابی، توانمندی مهمی‌است که بر مبنای دانش و تجربه حاصل می‌شود. سریع‌ترین راه برای دستیابی به این توانمندی، یافتن افراد باتجربه‌ای است که در این زمینه صاحب آگاهی‌های لازم باشند. لازم است به منظور گزینش فرد مناسب برای مشورت گرفتن در زمینه بازاریابی، سوابق و رضایتنامه‌های صادره از سوی کارفرمایان قبلی آن فرد بررسی شود. استفاده از منابعی همچون کتب، نشریات، فیلم‌ها و نوارهای صوتی و شرکت در دوره‌های آموزشی که به افزایش سطح آگاهی و ارتقای توانمندی‌های بازاریابی فرد بینجامد، توصیه می‌شود.
۲۶- کیفیت را پیشنهاد کنید
خرده فروشانی که به مشتریانشان محصولات با کیفیت بفروشند، همواره قادر به فروش همان برند به همان مشتریان خواهند بود. بعضی مواقع وجود حاشیه سود کم در بعضی محصولات با کیفیت و معتبر، خرده فروشان را به سمت فروش محصولات با سطح کیفی پایین‌تر سوق می‌دهد. این امر در ارتباط با مشتریان، به ویژه در بازار خرده فروشی در حکم اشتباهی مهلک است. باید به مشتریان محصولات باکیفیت را ولو به بهای حاشیه سود کمتر پیشنهاد کرد.

http://www.vivannews.com/Pages/News-.aspx))

 

 

 

 

 

 

 

مشکلات فروش پوشاک

در  ادامه به برخی مشکلات که بیشتر نظارتی وقانونی است می پردازیم:

۱- مشکلات اداره اماکن

بخشی از قوانین حاکم در اداره اماکن برای فروشگاه های پوشاک تقریبابه نظر نوعی توهین محترمانه به صاحب فروشگاه های لباس است، مثلا اینکه داخل فروشگاه باید از بیرون قابل رویت باشد یا اینکه سقف اتاق پروها بسته باشد چون ممکن است شما از بالای اتاق پرو داخل آن را که یک خانم در حال تعویض لباس است ببینید .

مشکلات تعزیرات حکومتی

استفاده از ماموران غیر متخصص برای ثبت قیمت ها

افراد غیر متخصص در این اداره با حمله به فروشگاه ها و ثبت چند عدد قیمت که به نظرشان گران می آید بدون در نظر گرفتن کیفیت و قیمت تمام شده فروشگاه را به دادگاه معرفی و جریمه ای سنگین می گیرند.
این در حالی است که هیچ پیش بینی  مشخص نشده است مثلاتکلیف سرمایه گذاری های سنگین در کارخانه های تولیدی برای حفظ کیفیت و رقابت با مشابه خارجی که تاثیر مستقیم به قیمت تمام شده دارد چه می شود؟ پس تکلیف هزینه های بازاریابی  طراحی چه می شود؟ پس تکلیف حقوق و عوارض گمرکات ورودی که برای ملزومات درجه یک پرداخت شده چه می شود؟

این در حالی است که مسئولان عزیز همیشه برحفظ کیفیت وتولید داخلی تاکید داشته اما هیچ گونه نظارتی در زمینه کپی سازی وتولید پوشاک های نائ مرغوب ندارند

– مشکلات شهرداری و زیبا سازی

ساماندهی به زیبائی شهر امری است پسندیده ولی چرا این هزینه سنگین نصب تابلوی نام فروشگاه را باید ما پرداخت کنیم؟ آیا تمام پارامترهای زیباسازی شهر درست است و فقط تابلوهای لباس فروشی اشکال دارد؟

– اجاره بهای سنگین

اجاره اماکن تجاری بسیار سنگین است که طی نامه های قبلی محاسبه درصد هزینه اجاره در قیمت فروش یک محصول را تا ۳۰ درصد قیمت مصرف کننده است دلیل این اجاره سنگین گران بودن عوارض احداث واحد تجاری است که شهرداری اخذ می کند و تاوان آن را مستاجر باید به صاحب ملک پرداخت کرده و در نهایت از مصرف کننده گرفته می شود که این هزینه در هیچ کدام از محاسبات دادگاه های تعزیراتی محاسبه نمی شود.

– عوامل انتظامی
علاوه بر اماکن و تعزیرات و زیبا سازی شهر اخیرا از نیروی انتظامی نیز به عنوان طرح امنیت اجتماعی به فروشگاهی مراجعه و پس از کنترل مدارکی چون جواز کسب و تابلو که در بالا اشاره شد که متولی این دو مورد سازمان های دیگری هستند موارد دیگری را نیز کنترل و در صورت مشاهده مسئله ای خارج از خوشایند ماموران موضوع را صورتجلسه و امضا و اثر انگشت می گیرند که وعوابق آن مشخص نیست. تجسم کنید در وسط روز ۲ نفر مامور کلانتری به دفتر کار یا منزل شما مراجعه کنند چه حالی می شوید؟واگر اعتراضی انجام شود به پاسگاه احضار شده و باید به سوالت پاسخ دهید.

عدم بازدید از نمایشگاه ها

چون وقتی عوامل مختلف در نحوه برگزاری نمایشگاه دخالت می کنند و در نهایت از اجراء صحیح آن از نظر دکوراسیون ، نمایش زنده ، چاپ و پخش بروشور و کاتالوگ جلوگیری می کنند چگونه این صنعت نوآوری خود را نشان داده و در نهایت منجر به توسعه شبکه فروش شود.

– مشکلات مالی
چندی پیش ریاست محترم جمهور جهت مهارکردن تورم که عامل اصلی ایجاد آن خود دولت بود دستور دادند نقدینگی را از بازار جمع کنند یعنی جلوی عطای تسهیلات را بگیرند. در واقع چون در شهر چند نفر دزد بودند ایشان دستور دادند همه را به جرم دزدی بگیرند و بدین وسیله تولیدکنندگان واقعی که با همین تسهیلات ادامه بقاء می دادند نیز در این آتش گرفتار شدند و عواقب آن هم کاملا مشخص است کم کم معوقه شدن بدهی آنها سپس به حراج گذاشتن اموالشان سپس تعطیلی.

ورود پوشاک خارجی

 در این زمینه می توان به رود پوشاک های ارزان قیمت وکم کیفیت چینی ویا برخی کشورها به داخل کشور اشاره کرد که باعث رکود فروش تولیدات داخلی می شود.کشورهای امارات ،ایتالیا ،چین عمده ترین کشورهای وارد کننده پوشاک به کشور هستند البته نباید از کشور ترکیه هم گذشت.

تامین مواد اولیه

این صنعت ارتباط تنگاتنگی با صنعت نساجی دارد.پس می توان گفت عمده ترین تامین کننده اولیه این صنعت صنعت نساجی است.

مکان مناسب فروشگاه

انتخاب محل مناسب برای فروشگاه تاثير بسيار زيادی بر تمام ابعاد کار فروش دارد. انتخاب بد شکست حتمی به دنبال خواهد داشت.. برای يک فروشگاه کوچک در سال اول کار، با بودجه محدود ی، سازگاری فروشگاهی مهمترين عامل بقا خواهد بودبه صورت خلاصه می توان گفت که در تعیین محل کسب وکار به گستردگی کار خود،میزان در دید بودن فروشگاه،میزان رفت وآمد مردم،فضای لازم برای فروشگاه،موقعیت جغرافیایی واجتماعی محدوده فروشگاه توجه کرد.

رقبا

در هر کسب وکاری بالاخره رقبایی نیز وجود دارند.لازمه تجارت داشتن رقیب است. اما برای موفق بودن در کسب باید ضمن احترام به رقبا، برای موفقیت بیشتر از تجارب رقبای باتجربه تر،وهمچنین رقبا در حال شکست  یا شکست خورده کمال استفاده را ببرید.

 

 

 

نقش سن وسواد در فروش پوشاک

در فروش پوشاک عامل سن بسیار دخیل نیست وبیشتر به قدرت درک وریسک پذیری وشناخت وتعامل فردی با اجتماع وبرخورد بستگی دارد.اما عامل سواد دخیل است چون فرد با سواد به نسبت فرد بی سواد در حالت کلی درک وبینش بیشتری در نحوه اداره وبررسی تغییرات بازاردارد.

عمر محصول در صنعت پوشاک

صنعت پوشاک یه مانند صنعت ارایشی رابطه مستقیم با سلیقه  مشتریان در زمان دارد که ما از ان به اسم مدل نام می بریم. البته این نوع گرایش ممکن است براساس نگرش مردم عوض شود مثلا ممکن است حتی مدلهای ۳۰ سال پیش دوباره رواج یابد.

هزینه راه اندازی

هزینه برای شروع کار بستگی به میزان گستردگی کار دارد مثلا ممکن است از چندمیلیون تا چند صد میلیون فراتر رود.

فصل فروش:

صنعت پوشاک جزء مشاغل چهار فصل،فقط با تفاوت نوع پوشش است.

(http://alef.ir/vdcefx8zwjh87ei.b9bj.html?103472)

كشورهاي امارت متحده عربي، ايتاليا و چين عمده‌ترين كشورهاي واردكننده پوشاك به كشورمان بوده‌اند كه ميزان واردات از امارات ۵۷۷ تن به ارزش چهار هزار و ۹۸۹ هزار دلار بوده و اين كشور از نظر وزني ۴۵٫۵۷ درصد و از نظر ارزشي ۳۸٫۴۰ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشور را به خود اختصاص داده است.

همچنين ميزان واردات از ايتاليا در اين مدت ۱۰۸ تن به ارزش سه هزار و ۹۴ هزار دلار بوده كه به لحاظ وزني ۸٫۵۱ درصد و به لحاظ ارزشي ۲۳٫۸۲ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشور را به خود اختصاص داده است.

در اين مدت همچنين ۳۰۲ تن انواع پوشاك به ارزش دو هزار و ۱۸۰ هزار دلار از چين خريداري شده است كه اين كشور از نظر وزني ۲۳٫۸۱ درصد و از نظر ارزشي ۱۶٫۷۸ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشورمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا، در مورد ساير كشورها نيز ميزان واردات پوشاك طي هشت ماه امسال، ۲۷۹ تن به ارزش دو هزار و ۷۲۸ هزار دلار بوده است كه از نظر وزني ۲۲٫۱۲ درصد و به لحاظ ارزشي ۲۰٫۹۹ درصد سهم كل واردات پوشاك به كشور را نشان مي‌دهد. كشورهاي امارت متحده عربي، ايتاليا و چين عمده‌ترين كشورهاي واردكننده پوشاك به كشورمان بوده‌اند كه ميزان واردات از امارات ۵۷۷ تن به ارزش چهار هزار و ۹۸۹ هزار دلار بوده و اين كشور از نظر وزني ۴۵٫۵۷ درصد و از نظر ارزشي ۳۸٫۴۰ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشور را به خود اختصاص داده است.

همچنين ميزان واردات از ايتاليا در اين مدت ۱۰۸ تن به ارزش سه هزار و ۹۴ هزار دلار بوده كه به لحاظ وزني ۸٫۵۱ درصد و به لحاظ ارزشي ۲۳٫۸۲ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشور را به خود اختصاص داده است.

در اين مدت همچنين ۳۰۲ تن انواع پوشاك به ارزش دو هزار و ۱۸۰ هزار دلار از چين خريداري شده است كه اين كشور از نظر وزني ۲۳٫۸۱ درصد و از نظر ارزشي ۱۶٫۷۸ درصد از سهم كل واردات پوشاك به كشورمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا، در مورد ساير كشورها نيز ميزان واردات پوشاك طي هشت ماه امسال، ۲۷۹ تن به ارزش دو هزار و ۷۲۸ هزار دلار بوده است كه از نظر وزني ۲۲٫۱۲ درصد و به لحاظ ارزشي ۲۰٫۹۹ درصد سهم كل واردات پوشاك به كشور را نشان مي‌دهد.