كارآموزي بندر نوشهر

پیشگفتار:

این تحقیق وکار آموزی پیش رو حاصل دوران کاراموزی اینجانب در بندر نوشهر وهمچنین گرد اوری وجمع اوری اطلاعات از محیط پیرامون ومنابع دیگر چه از منابع نوشتاری وچه منابع رایانه ای می باشد.دراین کار اموزی سعی شده با توان مندیها ونواقص محیط بندر نوشهر آشنا شده وآن را به صورت مکتوب قید نمایم.

بندر نوشهر یکی از بنادر استراتژیک ایران  است که استعدادهای زیادی برای گسترش دامنه کاری دارد.باید اذعان داشت که گسترش بیشتر این بندر با عث شکوفایی بیشتر منطقه ودر وسعت بیشتر ایران خواهد شد.این بندر سهم به سزایی در اشتغال دارد.متاسفانه تا زمان کنونی این بندربه خصوص بعد از انقلاب از نظر مسئولین زیاد شناخته شده نبود ومسئولین اصولا هم به بندر نوشهر وهم به شهر نوشهر کم لطفی نموده اند.درواقع وجود ناملایماتی چون توجه بیش از حد دولت به شرق مازندران به خصوص شهر بابل وکمبود اعتبار لازم برای گسترش و نفوذ عناصری که پیشرفت این شهر را نمی خواستند سبب شده که این شهر بعد از انقلاب پیشرفت چشمگیری نداشته باشد.

قوانین دست وپاگیر نیز مزید علت شده بود.امادر حال حاضر چون کشور ایران در تحریم سنگین گیرافتاده است نگاه مسئولان مرکز به این بندر بیشتر شده است تا این بندر به لحاظ نزدیکی با کشور قدرتمند روسیه وکشورهای شروری سابق پلی نجات اور برای ایران باشد.درواقع به نظر من اگر تحریم ها نبود در زمان کنونی هم لطفی به این بندر نمی شدکه  سند تصدیق این جمله را میتوان به نظر های توسعه امیز وتبعیض آمیز دولت اسلامی که به بندر امیرآباد وشهر بابل داشت دید.درواقع درآینده انتظار می رود که انشاالله با استان شدن قسمت غربی مازندران پیشرفت بیشتر این بندر را ببینیم.

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

فصل اول کلیات…………………………………………………………………………………………………………………

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….1

تاریخچه بندر نوشهر…………………………………………………………………………………………………………………………….2

اطلاعات جغرافیایی دریای خزر……………………………………………………………………………………………………………..3

چارت سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………………..5

تعرفه گذاری………………………………………………………………………………………………………………………………………..5

پیش پرداخت ها…………………………………………………………………………………………………………………………………..7

مشخصات بندر…………………………………………………………………………………………………………………………………..13

ویژگیهای بندر نوشهر………………………………………………………………………………………………………………………….16

ثبت و بازرسی شناوران « کنترل پرچم »………………………………………………………………………………………………17

انواع گواهینامه های شناور…………………………………………………………………………………………………………………..20

 انواع شناورها …………………………………………………………………………………………………………………………………..23

محدوده های دریانوردی …………………………………………………………………………………………………………………….23

ساخت شناور …………………………………………………………………………………………………………………………………….24

شناور نوساز ساخت داخل کشور …………………………………………………………………………………………………………25

شناورهای وارداتی………………………………………………………………………………………………………………………………26

قایق های  صیادی و تفریحی ( شخصی )………………………………………………………………………………………………28

فصل دوم-درآمد……………………………………………………………………………………………………………..30

درامد…………………………………………………………………………………………………………………………….31

حقوق و عوارض به شناورهای داخلی و خارجی …………………………………………………………………………………..31

حقوق و دستمزد ………………………………………………………………………………………………………………………………31

تفاوت لیست و فیش حقوقی……………………………………………………………………………………………………………….32

نحوه محاسبه  حقوق و دستمزد…………………………………………………………………………………………………………..33

پرداخت ها……………………………………………………………………………………………………..34

کسورات…………………………………………………………………………………………………………34

مساعده …………………………………………………………………………………………………………………………………………….35

موجودی ها ( اموال و انبار ) ………………………………………………………………………………………………………………..35

 تحویل کالا………………………………………………………………………………………………………………………………………..37

فصل سوم-هزینه ها…………………………………………………………………………………………………………..38

دسته بندی هزینه ها…………………………………………………………………………………………………………………………..39

قراردادها……………………………………………………………………………………………………………………………………………39

ضمانتنامه حسن انجام کار…………………………………………………………………………………………………………………….40

تفاوت جریمه و ضمانتنامه…………………………………………………………………………………………………………………….40

تنخواه گردان حسابداری………………………………………………………………………………………………………………………40

واگذاری تنخواه گردان حسابداری…………………………………………………………………………………………………………41

پرداخت هزینه ها از محل تنخواه گردان حسابداری……………………………………………………………………………….42

اسناد دریافتنی……………………………………………………………………………………………………………………………………44

بانک ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45

کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری ……………………………………………………………………………………………46

واریز تنخواه گردان حسابداری…………………………………………………………………………………………………………….47

تنخواه گردان پرداخت…………………………………………………………………………………………………………………………48

ثبت عملیات مربوط به واگذاری تنخواه گردان پرداخت…………………………………………………………………………..49

 تامین اعتبار……………………………………………………………………………………………………………………………………….49

فصل چهارم-فرصت سرمایه گذاری در بندر نوشهر……………………………………………………………………52

طرح های توسعه ای……………………………………………………………………………………………………………………………..54

فرصتهای سرمایه گذاری بندر نوشهر …………………………………………………………………………………………………..54

 مزیت های قانونی سرمایه گذاری در بندر نوشهر……………………………………………………………………………………54

مزیتها و تسهیلات قانونی…………………………………………………………………………………………………………………….55

فصل پنجم-تصاویر…………………………………………………………………………………………………………….57

فصل ششم تفسیرونتیجه گیری……………………………………………………………………………………………….62

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………………63

محدودیت  های کار…………………………………………………………………………………………………………………………….63

 نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………….64

منابع…………………………………………………………………………………………………………………………..65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

كليات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مقدمه

 یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران است که در سواحل دریای خزر قرار دارد این بندر نزدیکترین بندر به پایتخت ( تهران ) است و مجهز به خطوط هوایی است . ساخت بندر نوشهر در سال 1309 شمسی آغاز شد و در سال 1318 به بهره برداری رسید . اولین محموله ای که در این بندر تخلیه شده است قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج بود سالیانه حداقل 500فروند کشتی در این بندر تردد می کنند .                                                                                                

سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر اینکه مرجع دریایی کشور و نماینده سازمان جهانی دریانوردی در امر اجرا ی کنوانسیون های دریای است مسئولیت  هدایت و راهبری بنادر کشور را نیز بر عهده دارد کلیه بنادر تجاری کشور در شمال و جنوب به صورت ادارات کل وابسته به این سازمان مدیریت می گردند .

این سازمان وابسته به وزارت راه و ترابری بود و مدیریت عامل آن یکی از معاونت های وزارتخانه مذکور  محسوب می گردد . هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از شورای عالی سازمان که متشکل از وزرای راه و ترابری ، دفاع ، اقتصاد و دارایی ، فرماندهی کل نیروی دریایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری ریئس جمهور می باشد در حیطه اختیارات خود قوانین و مقررات اجرای بنادر را وضع می نماید .

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندرنوشهر، با دارا بودن دو بندر تجاری( نوشهرو فریدونکنار) ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادرودریانوردی در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی، تجسس و نجات دریایی،برقراری سیستم های مخابرات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، صدور گواهینامه های شایستگی شناور های تجاری و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و ارائه گواهینامه های مربوطه می باشد

تاریخچه بندر نوشهر

 ساخت بندر نوشهر  در سال 1309 ه.ش توسط شرکتهای هاردبوکس هلند و آگرمن از بلژیک آغاز در سال 1318 ه.ش راه اندازی شد . قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج اولین محموله ای بود که از طریق روسیه با یک کشتی تجاری به ظرفیت 1000 تن بارگیری و در سال 1318 ه. ش در بندر نوشهر تخلیه گردید .

در هر سال حدود 500 فروند کشتی در این بندر تردد می کنند . بندر نوشهر با بیش از 70 سال تجربه در عرصه تجارت جهانی همواره نقش انکار ناپذیری در اقتصاد حمل و نقل کشور ایفا کرده است . این بندر به عنوان نزدیکترین بندر تجاری کشور به پایتخت ( 200 کیلومتر ) از طریق چهار مسیر کندوان هراز فیروزکوه و جاده رشت قزوین به مراکز مهم تجاری صنعتی دسترسی دارد . با راه اندازی آزاد راه تهران شمال این ساخت به 120 کیلومتر کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب به موقعیتی استثنایی در بهره برداری از توانمند ی های ترانزیستی کردیور شمال- جنوب دست خواهد یافت . بندر نوشهر در حال حاظر بهترین آبخور را در بین بنادر شمای کشور داراست و در آینده نزدیک با توجه به ورود کشتی ها یی با ظرفیت بیشتر و کاهش قیمت تمام شده کالاها موقعیت ممتاز دیگری برای این بندر رقم خواهد خورد . همچنین بندر نوشهر با توجه به اتصال مستقیم به مخازن نفتی چالوس با حجم ذخیره ای 65 میلیون لیتر بیشترین حجم سوآپ فراورده های نفتی را در شمال کشور به خود اختصاص داده است که تا 1.5 میلیون تن در سال قابل افزایش می باشد .  دسترسی سریع به پایتخت ، موقعیت استراتژیکی ایده آل زمینه های مستعد سرمایه گذاری در بخش های تجاری و کشتیرانی و جاذبه های توریستی و تفریحی بی نظیر از یک سو   تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی که از طرح های در دست اقدام سازمان بنادر می باشد . از سوی دیگر توجه ویژه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به آن معطوف ساخته است

 اطلاعات جغرافیایی دریای خزر

دریای خزر با وسعتی حدود 438000 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه کره زمین به شمار می رود که از طریق رود ولگا و ( ولگادن ) به دریای سیاه و دریای بالتیک راه یافته و بنادر دریای خزر را به بنادر شمالی و جنوبی اروپا متصل می نماید . عمق این دریا از شمال به جنوب افزایش یافته بطوریکه عمق نواحی شمالی از 16 متر تجاوز نموده و در جنوب غربی عمیق ترین نقطه آن به 1000 متر می رسد . 80% آب ورودی دریای خزر از طریق رود ولگا تامین می گردد . طول دریای خزر حدود 1205 کیلومتر و عرض متوسط آن 554 کیلومتر است در سال 1372 اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به دریاهای آزاد در بندر نوشهر 26.2 متر ثبت شده است . مهمترین بهره برداری از دریای خزر کشتیرانی و مبادلات تجاری ، نفتی ، مسافربری و صیادی است .

کناره های این دریا عموما کشتزار و پست و صاف می باشد . وجود دریای خزر نقش تعیین کننده ای در آب و هوای سواحل شمال ایران داشته و به یقین تمام زیبای های بی نظیر استانها ی گیلان ، مازندران و بخشی از استان گلستان را در بر گرفته است . مهمترین بنادر فعال دریای خزر در سواحل ایران بنادر انزلی و نوشهر در آذربایجان بندر باکو در روسیه بنادر ماچاخ قلعه و آستاراخان در قزاقستان بندر اتکائو و در ترکمنستان بندر ترکمن باشی کراسناودسک می باشد در سالهای اخیر به به دنبال استقلا ل جمهوری های حاشیه دریای خزر ،موقعیت سیاسی و اقتصادی دریای خزر دگرگون گشت و در این میان ایران بعنوان نزدیکترین راه ارتباطی این کشورها به دریای آزاد و قرار داشتن در مسیر کریدور شماره 9 از اهمیت خاصی برخوردار گردید . حمل و نقل و جابه جایی کالاها از طریق بنادر و دریای خزر به اروپا در مقایسه به مسیر خلیج فارس به علت شرایط مساعد آب و هوایی ارزانی نرخ حمل و نقل و کوتاه بودن مسیر کشتیرانی بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

چارت سازمانی

 

تعرفه گذاری :

یکی از وظایف شورای عالی سازمان تعیین تعرفه های بندری است که می توان اختیار آن را به هیات عامل سازمان تفویض نماید .این تعرفه ها متشکل  از دو بخش عمده کشتی و کالا هاست .

تعرفه ها از ردیف هایی شامل حقوق ، عوارض و هزینه های بندری تشکیل می شود .

 

 

حقوق :

 بخشی از تعرفه است که بدون ارائه خدمات و به عنوان حق حاکمیتی بنادر از کشتی و کالایی که به منطقه تحت حاکمیت دولت ایران وارد می شود اخذ می گردد .

عوارض :

بخشی از تعرفه است که برای پوشش هزینه های مرتبط با خدمات ارائه شده به کشتی و کالا دریافت می گردد . بدیهی است این بخش از تعرفه در قبال ارائه خدمات دریافت می شود .

حوزه قلمرو:

حوزه قلمرو شامل کلیه بنادر ، لنگرگاهها ، ترعه ها ، دریاچه ها و رودخانه ها ی قابل کشتیرانی و آبهای ساحلی کشور می باشد .

اعتبار :

این مجموعه به عنوان مرجع تعرفه بنادر کشور و بر اساس مفاد مصوبات شورای عالی و هیات عامل تهیه گردید ه است و برای سال خورشیدی 1389 ملاک عمل کلیه بنادر خواهد بود و سقف مبالغ قابل وصول از مشتریان بنادر را تعیین می کند و با توجه به ارائه بسیاری از خدمات توسط بخش های خصوصی دریافت مبالغ کمتر در بازار رقابتی خدمات امکان پذیر می باشد .

شرایط مربوطه به کشتی و کالا

مبنای محاسبه و اخذ تعرفه های متربت بر کشتی و کانتینر

حقوق ، عوارض و هزینه های بندری متعلق بر کشتی ها و شناورهای ایرانی و خارجی بر مبنای دلار و مقادیر کمتر از آن بر اساس سنت آمریکایی و به نرخ واریز نامه ای بانک مرکزی به صورت ریالی محاسبه و دریافت می شود . عوارض و هزینه های بندری متعلق بر کالا به صورت ریالی محاسبه می گردد. مبنای محاسبه تی اچ سی دلار آمریکا بوده که بر اساس نرخ واریز نامه بانک مرکزی در روز پهلودهی کشتی به اسکله بندر محاسبه و به ریال دریافت می شود .

پیش پرداخت ها  :

ادارات کل بنادر و کشتیرانی  اختیار دارند قبل از پهلو دهی کشتی ها تمام یا قسمتی از هزینه های مترتب کشتی یا کالا را که تعلق خواهد گرفت برآورد و تحت عنوان پیش پرداخت دریافت نمایند  و مادامیکه این پیش پرداخت دریافت نشده باشد از پهلودهی کشتی به اسکله خودداری می نمایند . ساعات کار بندر ، اداری ، غیر اداری ، شب هاو تعطیلات .روزهای کاری ادارات دبنادر از روز شنبه لغایت چهارشنبه بوده و ساعات اداری از 7 تا 15 و ساعات غیر اداری از 15 تا 19 و ساعات کار شب ها از ساعت 19 تا 7 صبح روز بعد منظور می گردد . عملیات تخلیه و بارگیری ترمینال کالا فله ، متفرقه و کانتینر بصورت 24 ساعته خواهد بود ضمناّ روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته و تعطیلات رسمی کشور به عنوان روز تعطیل قلمدادشده که در این روزها عملیات تخلیه و بارگیری با احتساب اضافه کاری انجام می گیرد .

 

اسناد و مدارک :

اسنادهایی مانند اظهارنامه اجمالی کشتی ، اظهارنامه یا مانیفست کالا ، فهرست خود کشتی ها ، نقشه بارگیری و بار چینی تصویر گواهی ظرفیت بارگیری و … باید ظرف حداقل 48 ساعت قبل از ورود کشتی توسط نمایندگی کشتیرانی مربوط به اداره بندر تحویل می گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرم تحویل مواد زائد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات بندر

چند منظوره ، تجاری ، نفتی ، مسافرتی کاربری  
1340 متر طول موج شکن غربی                                             
                  
790 متر طول موج شکن شرقی
190 متر دهانه ورودی کشتی
4 پست اسکله تجاری
1 پست اسکله نفتی
5.5 تن آبخور
5000 تن ظرفیت پذیرش کشتی
501 میلیون تن مبادلات کالای تجاری
501 میلیون تن مبادلات مواد نفتی
20 هکتار مساحت اراضی

 

 

ویژگی ها

نزدیکترین بندر به مراکز تولیدی و صنعتی سهم در استان تهران ، استان سمنان ، استان خراسان و استان مرکزی

شرایط اقلیمی مناسب جهت صادرات مواد خوراکی به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز

وجود فرودگاه جهت پروازهای داخلی در فاصله دو کیلومتری بندر

کوتاه شدن مسیر دریایی به کشورهای اروپایی و آسیایی میانه از نظر ساخت و زمان

برخورداری از حدود 30000 متر مربع انبار مسقف

برخورداری از تجهیزات تخلیه و بارگیری و مخابراتی با فن آوری مدرن و پیشرفته

 

مشخصات بندر نوشهر

هکتار 22 مساحت 1
درجه شمالی 51درجه شرقی موقعیت 2
متر مربع 28500.5 مساحت انبار مسقف 3
106404 متر مربع مساحت انبار های روباز 4
5.5 متر عمق اسکله 5
9 پست تعداد اسکله 6
200 کیلومتر فاصله تا تهران 7
180 کیلومتر فاصله تا مرکز استان ساری 8
3 کیلومتر فاصله تا فرودگاه نوشهر 9

 

آخرین وضعیت انبارهای مسقف و روباز

( مساحت ) انبارها ردیف
106404 مساحت کل انبارها ی روباز 1
28500.5 مساحت کل انبارهای مسقف 2
134904.5 مساحت کل انبار ها 3

مالکیت بخش خصوصی

تاپ

لیفترا

تراکتور جرثقیل

ریلی ساحلی

جرثقیل

 

ریچ اسکنر کشنده کفی لیفتراک مکنده غلات گنتری کرین سایر جمع
23 48 36 15 122

 

مشخصات اسکله

ظرفیت پذیرش اسکله نوع کاربری

 

طول

 

آبخور متر نوع سازه تعداد یست اسکله ردیف
5000 چند منظوره 358 5.5 عرشه بتنی سپر فلز پست شرقی 2 1
5000 چند منظوره 352 5.5 عرشه بتنی سپر فلز پست غربی  2 2
5000 چند منظوره 90 5.5 فلزی پست دلفین  1 3
5000 چند منظوره 525 5.5 عرشه بتنی سپر فلز پست اسکله جنوبی 3 4
5000 چند منظوره 30 5.5 عرشه بتنی سپر فلز پست اسکله رورو  1 5
چند منظوره 30 5.5 پست اسکله امداد نجات  1 6

تجهیزات خشکی و دریایی

تجهیزات ملکی بندر تجهیزات خشکی

لیفتراک تراکتور ترانستیز جرثقیل

ریلی

جرثقیل اسکنر کشنده کفی لیفتراک مکنده

غلات

کرین سایر جمع
 

1

 

4

 

 

 

2

 

 

1

 

5

 

11

 

 

 

29

 

53

 

 

تعداد تجهیزات دریایی به تفکیک نوع تجهیزات

بارج راهنمابر تجسس و نجات قایق لایروب یدک کش
0 1 1 4 2 4

 

 

فاصله تا سایر بنادر دریای خزر

فواصل اين بندر با ساير بنادر به صورت زير مي باشد

مایل 217 بندر ترکمن باشی / جمهوری ترکمنستان

مایل 418 بندر آکتائو / جمهوری قزاقستان

مایل 239 بندر باکو / جمهوری آذربایجان

مایل 444 بندر ماچاخ قلعه / جمهوری روسیه

مایل 635 بندر آستاراخان / جمهوری روسیه

ویژگیهای بندر نوشهر

1-نزدیکترین بندر به مراکز مهم صنعتى، تولیدى و شهرهاى پرجمعیت کشور نظیر استانهای تهران، مرکزی، سمنان و خراسان.

2-دارا بودن شرایط اقلیمى مناسب در امر ترانزیت و صادرات کالا به ویژه میوه ، سبزی و خشکبار به کشور هاى آسیایى میانه و قفقاز.

3-وجود فرودگاه داخلى در فاصله 2 کیلومترى بندر.

4- کوتاهى مسیر دریائى به کشور هاى اروپائى و آسیای میانه از نظر بعد مسافت و زمان به میزان یک سوم
5-وجود 7 باب انبارهاى مسقف استاندارد به میزان تقریبى 30000 متر مربع

6- بهره بردارى از تجهیزات تخلیه و بارگیرى و مخابراتى با فن آورى مدرن و پیشرفته

7- اختصاص محوطه و انبار سرپوشیده به منظور صادرات کالا

ثبت و بازرسی شناوران « کنترل پرچم »

اداره ثبت و بازرسی شناوران در کلیه بنادر وظیف اجرای قوانین مرتبط با ثبت نشاورها را بعهده دارد . هر شناور برای شروع کار و فعالیت و حرکت به طرف دریا نیازمند داشتن تابعیت یک یاز کشورهای جهان است تا هویت آن مشخص و برای کلیه کشورها در تمامی نقاط جهان قابل شناسایی باشد . بتبع آن مشمول مقرراتی نیز مه تابعیت آن کشور را پذیرفته است می گردد و همچنین ملزم به رعایت مقررات بین المللی که آن کشور پذیرفته و عضو آن می باشد می گردد . به بیان دیگر وقتی مالک شناور ،‌ هرگاه شناور خود را تحت پرچم کشوری در می آورد و بر روی شناور خود می افرازد ، در راقع مقررات آن کشور را پذیرفته و ملزم به رعایت آن می باشد و باید به آن عمل نماید .

پذیرش پرچم و در واقع ثبت شناور به چند گونه صورت می پذیرد :

1- ساخت شناور در کشور محل ثبت

2- ساخت شناور در کشوری غیر از کشور محل ثبت

3- تغییر پرچم از یک کشور به کشور دیگر

هر یک از موارد فوق دارای مقرراتی است که از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است و هر کشوری تابع مقررات خود می باشد . مقررات مذکور برابر قانون از شروع به ساخت یک شناور شروع شده و تا به آب اندازی و فعالیت در دریای شناور را در بر می گیرد . مقررات حاکم بر ثبت یک شناور در مرحله اول قوانین و مقررات کشوریست که قرار است آن شناور تحت پرچم آن کشور در آید و نیز رعایت مقررات جهانی دریا نوردی که در قالب کنوانسیون ها و پوتکل های مختلف به تصویب رسیده میرسد . حوزه فعالیت ثبت و بازرسی شناوران شامل موارد ذیل است که به برخی موارد آن اشاره و توضیحی مختصر در مورد آنها ارائه می گردد .

بازرسی های سالیانه شناور :  

کلیه شناورها که قصد فعالیت در دریا را دارند برابر مقررات داخلی می بایست مورد بازرسی قرار گرفته و گواهینامه ایمنی قابلیت دریانوردی را اخذ نموده باشند . اعتبار این گواهینامه حداکثر یکسال شمسی است نقل و انتقال و ترهین شناور : هرگونه نقل و انتقال و مالکیت و ترهین شناور می بایست در دفتر خانه های مجاز که دارای سابقه لازم بوده و از طرف سازمان بنادر و کشتیرانی به حسب نیاز منطقه معرفی شده باشند صورت گرفته و خلاصه انجام معامله در دفاتر ثبت و بازرسیشناوران و گواهینامه ثبت شناور درج گردد .

ثبت شناور ( اختصاص شماره ثبت ) :

 کلیه شناورهایی که قصد بر افراشتن و کسب تابعیت کشور ایران را داشته باشند ملزم به انجام مراحل قانونی و ثبت شناور در یکی از بنادر کشور و یا سازمان مرکزی می باشند .

 

 

ثبت موقت شناور :

 کلیه شناورهایی که در شرکت ها و کارگاه های شناور سازی ساخته می شوند می بایست تحت نظارت ساخته شده و ثبت موقت گردند .

موتورهای منصوب :  

موتورهای رانش شناور و دیگر موتورهای منصوب در شناور می باشد .

تعمیرات شناور :

 هرگونه تعمیر شناور که منجر به تغییر ابعاد شناور گردد و همچنین تعمییرات زیر آبی شناور در حوضچه خشک باید با نظارت و اطلاع بندر محل ثبت شناور صورت گیرد .

نصب تجهیزات دریایی مخابراتی :

 کلیه شناورهایی مه فعابیت در دریا را دارند ملزم به داشتن برخی تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری بر حسب منطقه تردد از قبیل VHF,HF,RADAR و غیره

نظارت بر ساخت شناور :

کلیه شناورهای در حال ساخت می بایست از شروع ساخت با اطلاع و نظارت بندر محل ثبت شناور ساخته شود

شرکت ها و کارگاه های ساخت شناور :  کلیه کارگاه ها و شرکت هایی که در زمینه ساخت شناور فعالیت دارند باید ثبت شده و تائیدیه هایی لازم را در خصوص ساخت شناور برابر مقررات از سازمان بنادر و کشتیرانی دریافت نموده  باشند .

نصب وسایل و امکانات نجات و در نهایت صدور گواهینامه های مختلف شناور

* انواع گواهینامه های شناور

گواهینامه ثبت موقت شناور

این گواهینامه با اختصاص شماره ای از طرف ثبت و بازرسی شناوران ،‌ پس از اولین بازرسی شناور در حال ساخت با حداقل اطلاعات در خصوص شناور صادر می گردد . گواهینامه مذکور تا پایان ساخت شناور اعتبار داشته و در زمان صدور گواهینامه ثبت دئم شناور از شرکت شناور سازی با کلیه مدارک مثبت ثبت دائم شناور اخذ و در پرونده شناور نگهداری و گواهینامه ثبت دائم جهت شناور صادر می گردد گواهینامه ایمنی قابلیت دریانوردی

این گواهینامه از طرف شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان بنادر و کشتیرانی ( آسیا ،‌بی وی ،‌لویدز ) پس از انجام آزمایشات لازم در دریا و نداشتن نقص در سازه های شناور و داشتن تعادل لازم در عملیات دریایی و همچنین نصب کلیه تجهیزات دریانوردی اعم از موتور و امکانات نجات در دریا برای حداکثر یکسال شمسی اعتبار و در برخی موارد با توجه به تشخیص در مدت های کوتاه تر و مشروط صادر می گردد .

گواهینامه موتور و ماشین آلات شناور

این گواهینامه نیز از طرف شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان بنادر و کشتیرانی
 ( آسیا ،‌ بی وی ،‌ لویدز و غیره ) پس از اطمینان صحت و سلامت موتور آلات منصوب بر روی شناور صادر و حداکثر اعتبار پنج ساله دارد ، مگر به تشیخص کارشناسی بازرسی .

گواهینامه خط شاهین

این گواهینامه از طرف شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان بنادر و کشتیرانی ( آسیا ، بی وی ، لویدز و غیره ) باستناد کنوانسیون بین المللی خط شاهین کشتی ها (Load lines 1966) صادر و خط بارگیری شناور را در آب های مختلف اعم از سرد و گرم و شور و شیرین شخص می نماید .

گواهینامه  ظرفیت های شناور

این گواهینامه از طرف شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان و کشتیرانی (آسیا ، بی وی ، لویدر و غیره ) براساس کنوانسیون بینالمللی اندازه گیری ظرفیت کشتی ها ، ظرفیت بارگیری ، خالص ، ناخالص و حجم ظرفیت های تانکرهای آب و سوخت شناور را مشخص می نماید .

 

گواهینامه حداقل خدمه جهت دریانوردی

این گواهینامه از طرف ثبت و بازرسی شناوران براساس کنوانسوین بین المللی سولاس تنظیم ،‌ حداقل خدمه مورد نیاز شناور را برای در یانوردی ایمن مشخص می نماید که می بایست هر شناور در هنگام دریانوردی بهمراه داشته باشد .

گواهینامه ثبت شناور

 گواهشنامه مذکور در واقع شناسنامه شناور بوده و مشخصات کلی شناور اعم از ابعاد ،‌ ظرفیت ها ،‌ تعداد و نوع موتورهای منصوب و همچنین مالکیت شناور را مشخص می نماید . گواهینامه فوق بدون تاریخ اعتبار بوده و تا زمانیکه تغییری در ابعاد و یا موتورهای شناور بوجود نیامده مورد استناد و بهره برداری می باشد . این گواهینامه ها در حال حاضر در سه نوع (گواهینامه آبهای داخلی و سرزمینی ،‌ آبهای منطقه ای و بین المللی )

با توجه به تقسیم بندی محدوده های دریانوردی صادر می گردد .

صدور گواهینامه ثبت شناور حوزه فعالیت ثبت و بازرسی شناوران است . لذا قبل از صدور آن مقررات حاکم بر آن استخراج و اعمال آن بروز و شهود پیدا می کند .

 

 

 انواع شناورها

شناورهای تجاری = شناورهایی که در امر جابجایی کالا و مسافر فعالیت می نمایند .

شناورهای خدماتی = شناورهایی که در امر خدمات رسانی فعالیت دارند .

شناورهای صیادی – شناورهایی که ئر امر صید آبزیان فعالیت دارند .

شناورهای شخصی و تفریحی = شناورهای که منزله استفاده شخصی و تفریح فعالیت دارند .

محدوده های دریانوردی

آبهای داخلی و دریای سرزمینی :

آب های داخلی :

شامل منطقه ای از آب های متصل به سواحل ، دریای سرزمینی نامیده می شود .

آب های سرزمینی   :

 عرض دریای ساحلی از خط مبدا آب های مزبور  12 میل دریایی .

آب های منطقه ای :

محدوده دریانوردی خلیح فارس و دریای عمان و حوزه آب های دریای خزر

آب های بین المللی  :

 آب های خارج از محدوده آب های سرزمینی

ساخت شناور

برای ساخت شناور اولین اقدام اعلام کتبی شرکت های شناور سازی مبنی بر شروع به ساخت شناور  و درخواست بازرسی به همراه  ارسال نقشه های شناور و قراردادهای منعقده با مالک و غیره می باشد . در مرحله بعد هماهنگی لازم در خصوص بازرسی از شناور در حال ساخت صورت گرفته و در صورت تائید شروع به ساخت شناور ، شماره ثبت موقت به شناور اختصاص و گواهینامه ثبت موقت جهت شناور در دو نسخه صادر و پس از امضا و مهر نسخه اصل به شرکت شناور سازی و نسخه دوم در سوابق ( پرونده ) شناور نگهداری می گردد . سپس بازرسی های نوبتی با توجه به نوع شناور ، حداقل سه تا شش مرحله از شناور در حال ساخت در شناور سازی قبل از آب اندازی صورت می گیرد .

در مرحله بعدی شناور به آب اندازی شده و کلیه تجهیزات که مورد نیاز  جهت دریانوردی شناور می باشد از قبیل موتور و دیگر تجهیزات مخابراتی که بر روی آن نصب گردیده است مورد آزمایشات لازم قرار می گیرد . نظر به اینکه در این مرحله داشتن تعادل از اهمیت فروانی برخوردار می باشد آزمایشات لازم انجام و گواهینامه های متعدد مورد نیاز شناور صادر می گردد . در نهایت شماره ثبت دائم به شناور اختصاص یافته و گواهینامه ثبت شناور صادر می گردد .

 

شناور نوساز ساخت داخل کشور

مراحل ساخت های و مدارک لازم جهت ثبت شناور نوساز داخلی

1- درخواست  بازرسی از شناور  پس از کیل گذاری ( شناورهای فلزی ) و قالب گیری ( شناورهای فایبر گلاس ) از طرف شرکت سازنده ، به ضمیمه نقشه های جاتمایی که به تائید شرکت های رده بندی مورد تائید سازمان مرکزی رسیده باشد و همچنین رونوشت شناسنامه مالک شناور ( حقیقی ) و در صورتیکه مالک شرکت ( حقوقی ) باشد نسخه ای از اساسنامه شرکت و آخرین روزنامه رسمی

2- اعلام به شرکت بازرسی و بازرسی شناور توسط کارشناس بازرسی ثبت و بازرسی شناوران

3- صدور گواهینامه ثبت موقت شناور پس از تائید شروع به ساخت شناور

4-مراحل بازرسی در سه نوبت برای شناورهای غیر فلزی و در شش نوبت شناورهای فلزی

1-4- بازدید از قالبگیری

2-4- بازدید پس از پوشاندن عرشه و اتمام ساختمان واحد شناور ( قبلاً نصب و موتور و سایر تجهیرات مورد لزوم )

3-4- بازدید قبل از به آب اندازی واحد شناور ( بازدید از کلیه قسمت های عرشه ، موتور و تجهیزات و قسمت های زیر آبی ) شناورهای غیر فلزی

4-4 بازدید پس از نصب موتور ، پمپ ها و دستگاه های کمک ناوبری

5-4- بازدید قبل از به اندازی واحد شناور ( شامل کلیه قسمت ها و ادوات ) شناورهای فلزی

6-4- پس از به آب اندازی ، آزمایشات لازم در خصوص تعادل شناور و کارآیی موتور و دیگر تجهیزات منصوب انجام و در صورت داشتن قابلیت ایمنی دریانوردی ،‌گواهینامه های مربوطه صادر می گردد

7-4- در هر مرحله از بازدید بایستی گزارش مربوطه توسط بازرس ثبت و بازرسی شناوران و مدیر کارگاه و ناظر ساخت ،تکمیل فرم مرحله ای برسد

5-  مدارک مورد نیاز دیگر : گواهی پایان ساخت شناور – گواهی تحویل و تحول شناور – فاکتور فروش شناور
( صادره از طرف شرکت شناور سازی – اصل مدارک محضری خرید موتور شناور از دفتر خانه های مجاز ثبت و نقل و انتقال شناور و یا پروانه سبز گمرکی موتور شناور بنام مالک حقیقی یا حقوقی – فیش بانکی حق الثبت به مبلغ 30000 ریال بحساب 91106 بانک ملی شعبه اداره بندر و کشتیرانی نوشهر

شناورهای وارداتی

1-شناور نوساز وارداتی

برای ثبت شناور نوساز وارداتی نیاز به مدارکی دال بر ساخت شناور در خارج از کشور و مدارک مالکیت شناور می باشد .

مدارک مورد نیاز

1-1 فرم های تعیین نام و اظهار نامه

2-1- نقشه های فنی ساختمان و بدنه شناور که به موسسات رده بندی مورد تائید سازمان رسیده باشد

3-1 اصل گواهی ساخت شناور و گواهی تحویل و تحول شناور که ممهور به مهرو امضا مدیریت عامل شرکت سازنده شده باشد و به تائید مقامات کنسولی ایران در کشور محل ساخت رسیده باشد بهمراه ترجمه رسمی آنها با ذکر کلیه مشخصات

4-1 کلیه گواهینامه های کلاس فنی ،‌قانونی و ایمنی صادره از یکی از موسسات رده بندی بین المللی و یا داخلی مورد تائید سازمان رسیده باشد

5-1فتوکپی شناسنامه مالک شناور (حقیقی ) و در صورتیکه مالک شرکت
( حقوقی ) باشد نسخه ای از اساسنامه شرکت در آخرین روزنامه رسمی

7-1 فیش هزینه حق الثبت شناور

2-شناور های مستعمل وارداتی

مدارک مورد نیاز

1-2- اصل سند خرید کشتی از اتباع خارجی که به تائید مقامات کنسولی ایران در کشور ثبت قبلی رسیده باشد و ترجمه رسمی آنها با ذکر کلیه مشخصات

2-2 اصل گواهی ابطال ثبت شناور از کشور ثبت قبلی که به تائید مقامات کنسولی ایران در کشور ثبت قبلی رسیده باشد و ترجمه رسمی آنها با ذکر کلیه مشخصات

3-2- اصل گواهی تحویل و تحول شناور که به تائید مقامات کنسولی ایران رسیده باشد و ترجمه رسمی آن

4-2 پرداخت هزینه حق الثبت شناور

5-2 کلیه گواهینامه های کلاس فنی ، قانونی و ایمنی صادره توسط یکی از موسسات رده بندی بین المللی و یا داخلی که به تائید سازمان رسیده باشد

6-2رونوشت شناسنامه مالک شناور (حقیقی) و رد صورتیکه مالک شرکت
( حقوقی ) باشد نسخه ای از اساسنامه شرکت در آخرین روزنامه رسمی

شناور مستعمل وارداتی فلزی با سن بیش از  15 سال ممنوع می باشد

قایق های  صیادی و تفریحی ( شخصی )

مدارک مورد نیاز

1- ارائه رونوشت شناسنامه مالک (حقیقی ) و یا رونوشت برابر اصل شده از اساسنامه شرکت ( حقوقی )

2- اصل پروانه سبز گمرکی موتور و یا سند محضری بنام مالک از موتور و بدنه قایق از طرف دفترخانه های مجاز ثبت و نقل و انتقال شناور

3- گواهینامه قابلیت دریانوردی و یامنی شناور صادره از شرکت رده بندی آسیا

4- فیش بانکی حق الثبت به مبلغ 30000 ریال بحساب 91106 بانک ملی شعبه بندر نوشهر

الزامات دریانوردی قایق های صیادی و تفریحی

مدارک مورد نیاز

داشتن گواهینامه ثبت شناور

ثبت شماره ثبت شناور در دو طرف سینه شناور بصورت خوانا

داشتن تجهیزات ناوبری مناسب از قبیل ( کپسول آتش نشانی ، حلقه نجات ، جلیقه نجات به تعدا سرنشین ) و تجهیزات دیگر لازم جهت دریانوردی

اخذ گواهینامه قابلیت دریانوردی ا زموسسه رده بندی آسیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

درآمد :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درامد

درآمد به دو قسمت تقسیم می شود :

1 –  درآمد عوارض بر کالا

2- درآمد عوارض بر کشتی

حقوق و عوارض به شناورهای داخلی و خارجی

به شناورهای داخلی و خارجی برای ترویج و تشویش صاحبان کالا تخفیف ویژه ای می دهند .

درامد حاصل از ارائه خدمات به شناورهای داخلی و خارجی

کشتی باربری برای ورود به بندر باید تعرفه های حقوق ، عوارض و هزینه های بندر را بگذارند .

حقوق و دستمزد

سیستم حسابداری حقوق و دستمزد مورد بررسی

اداره بندر و کشتیرانی  نوشهر که زیر نظر اداره کل بنادر کشور در حال فعالیت می باشد به دلیل دارا بودن یک سیستم حسابداری قوی در تهیه حقوق و دستمزد از روشهای نوین و یکپارچه ای استفاده می کند . سیستم حسابداری این مجموعه شامل قسمتهای زیر می باشد

 

دفترداری

درآمد

هزینه

انبارو اموال

حقوق و دستمزد

تدارکات

اعتبارات

تفاوت لیست و فیش حقوقی :

در بحث پرداخت حقوق معمولا یک لیست حقوقی و یک فیش حقوقی وجود دارد . ولی ممکن است یک سری پرداختها وجود داشته باشد که تحت عنوان پرداخت های خارج از لیست شناسایی می شوند .

البته این پرداختها معمولا بسیار اندک می باشد و در موارد خاص ایجاد می شوند که برای آن دسته نیز لیست و فیش تهیه می کنیم .                                                     

معمولا لیستهای پرداخت ماهانه حجیم تر و پرداخت های خارج از لیست مختصر است . پس فیش این دسته نیز نسبت به گروه اول مختصر تر است . در تهیه حقوق کارکنان یک واحد تجاری ابتدا از لیست حقوق و دستمزد شروع کرده چون در پایان ماه محاسبات توسط لیست جمع بندی می شود و در انتها با فیش حقوقی خاتمه پیدا می کند .

لیست حقوقی به مجموع زیر پرداختها و کسورات گفته می شود البته در سیستم اداری به نام ریز پرداختها و کسورات خوانده می شود در حالیکه فیش حقوقی خالص مبلغ پرداختی را مشخص می نماید .

نحوه محاسبه  حقوق و دستمزد

حکم قانونی این کارگر دارای آیتم های مختلف است که تعیین کننده حقوق می باشد به این حکم قانونی اصطلاحا شناسنامه زمانی نیز گفته می شود .

  1. این آیتم ها شامل مواردی همچون :
  • دستمزد روزانه
  • کمک عائله مندی
  • حقوق خواربار
  • جیره غذایی

تمام مواردی که گفته شد توسط کارمندان قسمت کارگزینی که دوره های لازم را سپری کرد ه اند بر اساس افزایش حقوق سالانه که مصوب قانون کار است و به دستگاه اعلام می شود و بر اساس مبنا قرار دادن حقوق سالهای معوق سال بعد را محاسبه می کنند و تحویل حسابداری می دهند

لیست پرداخت ها و دریافت ها که توسط کارگزینی تهیه می شود تحت عنوان احکام کارگزینی  در سه نسخه تهیه می شود که یک نسخه ان را در اختیار و یک نسخه در پرونده کارگر و یک نسخه دیگر آن به قسمت حسابداری ارسال و نگهداری می شود . این خروجی کارگزینی معمولا 27 ( بیست و هفتم هر ماه ) در اختیار قسمت حقوق و دستمزد قرار می گیرد تا محاسبات ریالی آن را انجام دهد .در کنار حقوق یک سری چاشنی های دیگر مانند : اضافه کاری ، جیره غذایی ( ویژه کارگران دریایی ) حق شیفت وجود دارد که این مبالغ نیز باید به تایید مدیر واحد برسد .

پرداخت ها : 

حقوق پایه : حقوق پایه = روز ×نرخ به ریال

حق شیفت : حق شیفت = درصد × روز × نرخ به ریال

اضافه کاری : اضافه کاری = ساعات اضافه کاری × نرخ ثابت × حقوق پایه

کسورات :

پس از مشخص شدن کل مبلغ مربوطه به پرداخت ها همواره یک سری آیتم ها وجود دارد که باید از این مبلغ کسر گردد مانند مبالغ مربوط به بیمه  ، مالیات و اقساط مساعده این مبلغ از کل پرداخت ها کسر می گردد و در پایان هر چه باقی ماند خالص پرداختی می باشد

 

مساعده  :

مبلغی است که در طول ماه یا دوره مالی به عنوان یک نوع پرداخت به کارگران می باشد و در پایان ماه یا ماه های بعد از مبلغ حقوق آن فرد کسر می گردد اقساط مساعده طبق مبلغ محاسبه شده از حقوق کسر می گردد .

 بیمه :

 به عنوان یکی از مهمترین اقلام کاهنده حقوق افراد می باشد و بدین ترتیب محاسبه می گردد که از کل بیمه که 30% حقوق و دستمزد تشکیل می دهد 23% مربوط به کارفرما یعنی 7% تعلق به کارگر است و این مبلغ از حقوق آن فرد کسر می گردد . 

مالیات :

طبق قانون مالیاتی مبلغ حقوق پرداختی تا سقف معاف از مالیات است ولی مابقی حقوق شامل 10% مالیات می گردد البته یک سری از موسسات به اشتباه کل حقوق را مشمول 10% مالیات می کنند و باید توجه داشت این مبلغ قبل از کسر اقساط و بیمه و اقساط مساعده محاسبه می گردد .    

موجودی ها ( اموال و انبار )

درخواست کالا : در بحث درخواست کالا ابتدا فرمی توسط واحد ی که کالا مورد نظر را نیاز دارند پر می کنند این فرم در موسسات تولیدی برگ درخواست و در موسسات خدماتی و بازرگانی حواله انبار نام دارد کد  دارایی شماره سریال چاپی است . پس از تکمیل حواله انبار این حواله توسط مسئول واحد مربوطه تایید و به قسمت امور مالی ار سال می گردد تا در آنجا مورد تایید قرار گیرد  پس از این مرحله حواله انبار در قسمت انبار می رود .

در صورتیکه آن کالا در انبار موجود باشد تحویل واحد مربوطه می گردد ولی اگر در انبار کالای مورد نظر وجود نداشت و یا موجودی ان به اندازه کافی نبود سفارش خرید صادر می گردد .

خرید کالا :

پس از دریافت سفارش کالا ، مسئول خرید باید موارد مربوط به مرغوبیت ، کیفیت شخص فروشنده و شرایط فروش ( نقدی ، اعتباری ) را مد نظر قرار دهد و پس از انتخاب بهترین گزینه کالا را خریداری و تحویل انبار دهد .

وظیفه انبارداری :

 پس از خرید کالا و ارسال ان به انبار کالا توسط انباردار رویت و کالا های معیوب را از سالم جدا کرده و با مشخصات سفارش مطابقت می دهد و یا مورد تایید انبارداری قرار می گیرد و در صورت عدم تطابق انباردار از ورودی آن جلوگیری می کند در صورت تایید کالا رسیدی توسط انبار دار صادر می شود .

نسخه مربوط به قسمت حسابداری

نسخه ارسالی به انبار

نسخه دوم به بایگانی ارسال می گردد .

تحویل کالا :

پس از اخذ کالای مورد نیاز ان کالا به واحد مورد نظر ارسال می گردد و یک نسخه حواله انبار به قسمت انبار جهت خروج کالا و نسخه دیگر جهت تسهیم هزینه ها به قسمت حسابداری ارسال میگردد .

در اینجا کارشناس حسابداری مدارک رسیدگی در سیستم  اعمال حساب میکند .

انبار دار :

 دید صحیح نسبت به انبارداری و اینکه آنرا به عنوان علم در نظر گرفت می تواند یک شرکت را در مقابل بسیاری از آفات نگه دارد در بحث انبارداری باید به مواردی مانند چیدنش و نوع قراردادن کالا ها و سایر موارد دقت فراونی کرد .

انبار گردانی :

جهت کنترل موجودی ها و نیز تطابق انها با رقام دفاتر مالی سالی یکبار انجام می گیرد .

البته با توجه به حجم فعالیت شرکت این کار ممکن است در پایان هر شش ماه و یا پایان هر ماه صورت میگیرد .

در پایان سال و قبل از شروع انبارگردانی به واحدهای مختلف اعلام میگردد که در صورت نیاز به کالایی نسبت به دریافت آن اقدام نمایند زیرا هنگام انبارگردانی و پس از آن ورود و خروج کالا از انبار غیر مجاز ممنوع می باشد .

 

فصل سوم:

هزینه ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی هزینه ها :

در اداره بندر نوشهر کل هزینه ها نمی تواند از سه حالت زیر خارج باشد .

هزینه هایی که طی  قرارداد انجام می گیرد ( قراردادهای پیمانکاری )

هزینه هایی که توسط کارپرداز ( تنخواه گردان تدارکات ) انجام می گیرد مانند خرید ملزومات

هزینه هایی که کارپردازان در آن نقشی ندارند مانند هزینه ازدواج کارکنان

قراردادها :

پس از چاپ آگهی نیاز به پیمانکار در روزنامه های رسمی مطلوبترین پیمانکار انتخاب می شود و در طی انعقاد قرارداد پیمانکار شروع به کار می کند . در قرارداد کار مبلغ حق الزحمه ( مبلغ قرارداد ) زمان اتمام کار و سایر موارد مشخص می گردد .

صدور سند :

 این سند باید مورد تایید و کنترل مسئول حسابداری قرار گیرد پس از آن قسمت پرداخت دفترداری نسبت به پرداخت آن اقدام کنند و چک  مربوط به صادر کننده پس از آن این چک به امضائ بالاترین مقام مسئول می رسد سپس تحویل پیمانکار مربوطه قرار می گیرد و وصول می گردد .

 

 

ضمانتنامه حسن انجام کار :

معمولا در هنگام انعقاد قرارداد زمانی که پیمانکار در مناقصه پیروز می شود یک ضمانتنامه که شامل 10% کل قرارداد است بابت حسن انجام تعهدات از پیمانکار اخذ می گردد

 این ضمانتنامه  به عنوان ابزاری است تا فرد پیمانکار  بتواند از تعهدات منعقد شده در قرارداد منحرف

 نشود در واقع با این کار پیمانکار مجبور به انجام تعهدات خود به نحو احسن می گردد .

تفاوت جریمه و ضمانتنامه :

البته ضمانتنامه با جریمه تفاوت دارد . مبلغ ضمانتنامه در پایان باز پرداخت می گردد اما جریمه از پیمانکار اخذ می غیر مجاز بودن این تاخیر را تایید میکند و در صورت مجاز بودن بر اساس فرمول مبلغ جریمه مشخص و شرکت پیمانکار موظف به پرداخت آن می باشد . شود و یا اینکه فرضآ از بابت تاخیر در تحویل پروژه پس از تایید ناظر که مجاز یا

تنخواه گردان حسابداری :

تنخواه گردان حسابداری مبلغی است که بنا به درخواست رئیس حسابداری و یا مدیر امور مالی و بموجب موافقت بندر ( ذیحساب ) برقرار و از محل کلیه اعتبارات بودجه مصوبه منظور پرداخت هزینه جاری و تعهدات سالهای قبل در اختیار واحد حسابداری  قرار داده می شود .

میزان و مبلغ تنخواه گردان حسابداری معمولا معادل میزان و مبلغ پرداختی سه ماهه با توجه به پرداختی سال قبل که سه دوازدهم اعتبارات مصوب تجاوز نکند خواهد بود یا به عبارت دیگر میزان تنخواه گردان حسابداری می بایست حداقل پرداخت های سه ماهه شهرداری را کفایت نماید .

واگذاری تنخواه گردان حسابداری

ثبت عملیات مربوط به واگذاری تنخواه گردان حسابداری در دفاتر مالی بندر نوشهر به ترتیبی خواهد بود که ابتدا حساب بانکی درآمد بابت پرداخت تنخواه گردان حسابداری بستانکار و اعتبارات تخصیصی به همان مبلغ بدهکار می گردد پس بر اساس اعلامیه بانکی مبتنی به انتقال مبلغ فوق به حساب جاری هزینه حساب بانکی هزینه بدهکار و حساب تنخواه گردان حسابداری بستانکار می گردد .

حساب اعتبار تخصیصی ×××                        

بحساب بانکی جاری درامد ×××

پرداختی بابت واگذاری تنخواه حسابداری                                                                        

حساب بانکها جاری هزینه ×××                                   

به حساب تنخواه گردان حسابداری ×××

دریافتی بابت واگذاری تنخواه حسابداری                     

 

پرداخت هزینه ها از محل تنخواه گردان حسابداری

پس از انتقال مبلغ تنخواه گردان حسابداری از حساب بانکی درآمد به حساب جاری هزینه و ثبت عملیات مربوطه در دفاتر مالی ، واحدهای حسابداری با رعایت کامل مقررات و بر اساس نسخ اول حواله های واصله مبادرت به پرداخت هزینه ها و تعهدات خواهد نمود ثبت عملیات مربوط به پرداخت هزینه  های جاری از محل تنخواه گردان حسابداری به ترتیب زیر است

حساب هزینه برنامه … ماده …. ×××                                                     

بحساب بانکی جاری هزینه ×××

بابت پرداخت هزینه های انجام شده      

حسابهای عمومی      ( با مانده بدهکار )

بانک : پس از تهیه صورت مغایرت بانکی در پایان هر ماه این حساب به مبلغ جمع دریافتی ها بدهکار و به میزان چکهای صادره و هزینه های بانکی بستانکار می شود و در صورتیکه حسابهای متعدد از طرف بندر در بانک افتتاح شده باشد برای هر یک از آنها یک حساب جداگانه در دفتر کل  به منظور

و به ترتیب فوق عمل خواهد شد .

تنخواه گردان مطالبات تخصیص یافته بندر از اشخاص و موسسات اعم از موسسات دولتی و غیر دولتی در بدهکار این حساب منظور می شود ( طرف این حساب از لحاظ عوارض در حسابهایی با مانده بستانکار ذخیره مطالبات قابل وصول است )

مطالبات از حساب مخصوص در صورتیکه برای فعالیت های اختصاصی یک گروه جداگانه ایجاد گردد بدهی آن گروه حسابهای عمومی ، در این حساب ثبت می گردد .

درآمدهای پیش بینی شده :

 این حساب در ابتدای سال نسبت به جمع کل درآمدهای مصوب در بودجه بدهکار و حساب مازاد بودجه به همان میزان بستانکار می شود .

در پایان هر ماه معادل جمع درآمدهای وصولی که در دفتر معین درآمد ثبت گردیده این حساب بستانکار و طرف آن ( حساب مازاد بودجه ) بدهکار می گردد .

پیش پرداخت ها :

 برای ثبت پیش پرداخت به فروشندگان یا پیمانکاران بر اساس قراردادهای منعقد شده یا سفارش هایی که داده می شود به مبلغ پرداختی حساب پیش پرداخت بدهکار و به بستانکار حساب بانک منظور می گردد .

 

 

اسناد دریافتنی :

حسابهای عمومی ( با مانده بستانکا ر )

مازاد بودجه طرف این حساب درآمدهای پیش بینی شده است .

ذخیره مطالبات قابل وصول طرف این حساب در گروه حسابهای با مانده بدهکار حساب بدهکاران می باشد .

درآمدها :

 با وصول درآمد ها که قاعدتا از طرف بانک صورت می گیرد این حساب بستانکار میشود .

پیش دریافتها :

این حساب در مقابل دریافتها ی زودتر از موعد بستانکار می شود .

بستانکاران

اسناد پرداختنی

ذخیره مطالبات مشکوک الوصول آن قسمت از درآمدهای قابل وصول را که مشکوک قلمداد می گردد می توان از حساب ذخیره مطالبات قابل وصول خارج  ساخته و در این حساب منظور نمود  

( در صورتیکه به طرق بازرگانی اداره گردد )

حسابهای انتظامی  دارایی ثابت

زمین

ماشین الات

اثاثه

کار در جریان ساخت

سرمایه گذاری برای دارایی های ثابت

بانک

اصطلاح بانک یا موجودی بانکی معمولا به آن قسمتی از نقدینگی موسسه اطلاق می گردد که در حسابهای مربوطه در بانک تحت عناوین مختلفی از قبیل حساب جاری ، حساب پس انداز و حساب پس انداز و حساب سپرده نگهداری می شود .

در موسسات دولتی و بندرها دریافت و پرداخت ها به استثنا پرداختی های جزیی که از محل تنخواه گردان قابل پرداخت است کلا می بایست از طریق  بانک مرکزی یا بانک ملی به نمایندگی از طرف بانک مرکزی انجام پذیرد .

وجه نقد و موجودی نزد بانک ××××                                                               

ح . دریافتی ××××                              

بابت دریافتی از بدهکاران

هزینه ماده …… ×××

وجه نقد موجودی نزد بانک ×××   

کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری 

به ترتیبی که ملاحضه می گردد روش تنخواه گردان در حسابداری بندری روش ثابت است بدین معنی که مانده حساب تنخواه گردان و از اول دوره مالی تا پایان سال مالی ثابت خواهند ماند .

مگر در اثر افزایش تنخواه گردان یا کاهش آن در دو حالت امکان پذیر است . یکی در اثر باز پرداخت قسمتی از تنخواه واگذار شده بحساب جاری درآمد که آنرا کاهش نقدی یا مستقیم می گویند و دیگری منظور نمودن حواله های پرداختی به حساب تنخواه گردان حسابداری که به کاهش غیر نقدی و یا غیر مستقیم موسوم می باشد ثبت عملیات مربوطه به افزایش یا کاهش تنخواه گردان به شرح زیر است

حساب تنخواه گردان حسابداری  ×××                                                                   

حساب بانکها جاری هزینه ×××                                     

پرداختی بابت کاهش تنخواه

حساب تنخواه گردان حسابداری ×××                                                         

حساب اعتبار نامه ….ماده ….×××       

منظور نموده 24 فقره حواله پرداختی بابت کاهش تنخواه

واریز تنخواه گردان حسابداری                                                    

به منظور واریز تنخواه گردان حسابداری ابتدا کلیه هزینه ها تعهد شده و پرداخت نشده  به حساب هزینه قطعی منظور می گردد و آنگاه حواله های پرداخت شده به حساب تنخواه گردان حسابداری بدهکار و در مقابل حساب اعتبار برنامه های مربوط بستانکار خواهد شد پس معادل مانده بستانکار حساب تنخواه گردان حسابداری که برابر موجودی حساب جاری هزینه می باشد برداشت و به حساب جاری درآمد منتقل و بدین ترتیب تنخواه واگذار شده تسویه می گردد . ثبت عملیاتی مربوط به واریز تنخواه گردان حسابداری به شرح زیر است

ح . هزینه برنامه … ماده …×××                                                             

به حساب بانکها |جاری هزینه ‘×××                         

بابت پرداخت تعهدات انجام شده                                      

حساب تنخواه گردان حسابداری ×××                                                  

به حساب اعتبار برنامه …. ماده …. ×××

بابت منظور نمودن حواله های پرداخت شده و درخواست نشده

ح .بانکها جاری درآمد ×××                                

ح . اعتبار تخصیص یافته ×××

بابت واریز تنخواه گردان حسابداری

 حساب تنخواه گردان حسابداری ×××            

حساب بانکها | جاری هزینه ×××

بابت واریز تنخواه گردان حسابداری

تنخواه گردان پرداخت

تنخواه گردان پرداخت عبارت است از وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذی حسابی با تایید وزیر یا رییس موسسه و یا مقالات مجاز آنها برای انجام برخی از هزینه ها ی در اختیار واحد ها و یا مامورینی که به موجب این قانون و آیین نامه های اجرا یی آن مجاز به در یافت تنخواه گردان هستند

  قرار می گیرد تا بتدریج که هزینه های مربوطه انجام می شود اسناد هزینه تعدیل و مجددا وجه پرداخت دارند ، از تعریف فوق چنین مستفاد می گردد که که اولا تنخواه گردان از محل تنخواه گردان حسابداری تامین خواهد شد درثانی تنخواه گردان پرداخت برای انجام پاره ای هزینه های جزیی می باشد در اختیار شخصی که ممکن است مامور خرید یا واحد تدارکات و یا کارپرداز نامیده شود قرار گیرد . مبلغ تنخواه گردان پرداخت با تنظیم سند و صدور چک از محل حساب جاری هزینه بابت خرید های جزیی و متوسط در حدود پرداخت های یکماهه در اختیار واحد تدارکات یا مامور خرید قرار داده می شود و معمولا در قبال این پرداخت از متصدی تنخواه گردان تضمین کافی گرفته می شود .

ثبت عملیات مربوط به واگذاری تنخواه گردان پرداخت

حساب تنخواه گردان پرداخت به آقای …. ××××                               

حساب تنخواه گردان پرداخت ….کارپردازی ××××

حساب تنخواه گردان پرداخت تدارکات  ××××                                            

حساب تنخواه گردان اداره ××××                                            

حساب بانکها | جاری هزینه ××××

تامین اعتبار :

 تامین اعتبار تخصیص تمام یا قسمتی از اعتبار موجود می باشد که برای هزینه معینی ذخیره می گردد تا زمانیکه هزینه مورد نظر قطعی نشده باشد و یا موضوع هزینه منتفی نگردد اعتبار تامین شده همچنان پایدار و به قوت خود باقی خواهد ماند و نباید به مصرف هزینه دیگری برسد .

تامین اعتبار یا به اصطلاح حسابداران دولتی «تعهدات » می باشد بر اساس اصول حسابداری بودجه در دفاتر مالی ثبت گردد تا ضمن مشخص شدن میزان بدهی احتمالی ذخیره  ای برای اعتبار تعهد شده و پرداخت نشده شهرداری منظور گردد .

طریقه ثبت عملیات در رابطه با تامین اعتبار در دفاتر مالی به ترتیبی خواهد بود که معادل قیمت برآوردی « حساب تعهدات » را بدهکار و معادل همین مبلغ  حساب «ذخیره تعهدات » بستانکار می گردد و در صورت انجام و یا منتفی شدن هزینه های تعهد شده عملیات فوق معکوس می گردد .

حساب تعهدات ××××                                                 

بحساب ذخیرتعهدات ارزی    ××××

بابت تامین ملزومات اداری

هرگاه قیمت واقعی ملزومات در خواستی در بازار 10000 ریال بیشتر از مبلغ برآوردشده باشد مامور خرید می باید قبل از انجام معامله به حسابداری مراجعه و نسبت به بقیه اعتبار مورد نیاز اقدام نماید در آنصورت تعدیلات مربوط به شرح زیر است

حساب تعهدات ×××             

حساب ذخیره تعهدات ×××

بابت افزایش اعتبار

حساب هزینه برنامه … ماده 7 …×××                       

به حساب بانکها جاری …×××

بابت خرید ملزومات اداری

حساب ذخیره تعهدات ××××                          

بحساب تعهدات ××××

بابت برگشتی اعتبار تامین شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم :

فرصتهای سرمایه گذاری در بندر نوشهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 دراين بندر امكانات سرمايه گذاري مختلفي وجود دارد كه سرمايه داران مي توانند با صرف سرمايه بازخورد خوبي هم حاصل نمايند . طبق آماراز منابع رسمی ، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهارمیلیون تن کالا در بنادر مازندران تخلیه و بارگیری شده است که ازاین میزان بیش از700 هزارتن مربوط به بندر نوشهر است.

مهمترين شاخه هاي قابل تصور براي سرمايه گذاري عبارتند از:

  • توسعه اراضی و پسکرانه بندری
  • مساحت اسکله
  • ساخت انبارها ی روباز و سرپوشیده
  • ترانزیت و سوآپ مواد سوختی
  • ایجاد ضایع تبدیلی و ارزش افزوده در کنار بندر
  • ساخت سیلوی غلات
  • ساخت مخازن سوختی در خارج از محدوده شهری و خطوط انتقال
  • ایجاد پایانه صادراتی

در حال حاضر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر 5/3 میلیون تن است و با تکمیل طرحهای توسعه ای و زیر ساختی بندر نوشهر، ظرفیت این بندر طی یکسال آینده به پنج میلیون تن خواهد رسید.

طرح های توسعه ای :

استحصال دریایی به مساحت 13 هکتار و توسعه اراضی شرقی بندرکه در شرف اجرا می باشد ، اتصال و دسترسی مستقیم به کمربندی از طریق جاده اختصاصی درباغ اکولوژی ، تملک 150 هکتار اراضی ملی در کمربندی نوشهر به منظور پشتیبانی از عملیات بندر نوشهر با مشارکت بخش خصوصی ، ساخت آشیانه و PAD  بالگرد تجسس و نجات ، آماده سازی 3 پست اسکله جنوبی ، ساخت اسکله خدماتی ، افزایش اسکله های تجاری ، افزایش ظرفیت پذیرش کشتیهای با تناژ بالاتر از طریق ایجاد آبخور 5/7 متر ، ایجاد قابلیت عملیاتی تا 5 میلیون تن در سال .

فرصتهای سرمایه گذاری بندر نوشهر  :

توسعه اراضی و پسکرانه بندری  ، ساخت اسکله ، ساخت انبار های روباز و سرپوشیده ، ترانزیت و سوآپ مواد سوختی ، ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده در کنار بندر ، ساخت سیلوی غلات ، ساخت مخازن سوختی در خارج از محدوده شهری و خطوط انتقال ، ایجاد پایانه صادرات .

با توجه به فاصله کمي که اين بندر با پايتخت دارد مي‌تواند نقش بسيار موثرتري در فعاليت‌هاي کشور داشته باشد.

مزیت های قانونی سرمایه گذاری در بندر نوشهر

1-  برخورداری از مزیتهای قانونی سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی

2 –  آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی 

3 –  تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها با آزادی کامل ورود و خروج سرمایه

4 – صادرات کالا بدون تشریفات گمرکی و امکان ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا

5 – ارتباط مستقیم از طریق راه آهن و جاده با کشورهای آسیای میانه، خاور دور و روسیه و شمال اروپا

6 – امکان واگذاری اراضی و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی بصورت کوتاه و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران

7 – امکان ورود مواد اولیه بدون تشریفات گمرکی به منطقه و پردازش کالا و صادرات مجدد

8 – استفاده از مزایای راه آهن و تجهیزات و امکانات مدرن تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه اقتصادی

9 – امکان واردات و بهره برداری ماشین آلات،‌ قطعات یدکی، وسایل نقلیه سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در منطقه

  مزیتها و تسهیلات قانونی

1- امکان ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تبدیل ، تکمیل و … 

2- معافیت از پرداخت حقوق ورودی کالا تولیدی در منطقه به هنگام ورود به کشور به میزان مجموع ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی بکار رفته در محصول تولیدی.

3- آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی با تضمین سرمایه های انجام شده و سود حاصل از آنها و آزادی کامل ورود و خروج سرمایه.

4- واگذاری و یا فروش تمام یا قسمتی از کالاهای وارده به دیگران با استفاده از قبض قابل معامله.

5- صدور گواهی مبداء قابل پذیرش در کلیه بانکهای کشور.

6- ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات و قطعات یدکی و مواد اولیه جهت بکارگیری در منطقه.

7- امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه بدون تشریفات گمرکی.

 

هنوز مطالعات در خصوص پيش بيني حجم سرمايه گذاري ها در بخش منطقه ويژه نهايي نشده است و براي اين منظور بايد در ابتدا نوع سرمايه گذاري‌ها، محدوده کار و همچنين موضوع ۲۰۰ هکتاري که دولت به عنوان بندر خشک مصوب کرده است مشخص و نهايي شود تا بتوان حجم سرمايه گذاري‌ها را پيش بيني کرد. فضاي ايجاد شده در بندر نوشهر يک فضاي رقابتي است

درضمن توافقاتی نیز انجام شده است.براساس توافقات انجام شده، بخش خصوصی در تهیه و تکمیل تجهیزات و تسهیلات مورد نیاز بخش فعلی و طرح توسعه بندر نوشهر شامل احداث زیربناها، روبناها، تسهیلات و تجهیزات پایانه‌های بندری و بهره‌برداری بلند مدت مشارکت می‌کند.

احداث سیلوی غلات اولین سرمایه‏گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر پس از ابلاغ این منطقه بعنوان منطقه ویژه است این سیلوی غلات 50 هزار تنی طی دو فاز 25 هزار تنی و با سرمایه‏ای بالغ بر 70 میلیارد ریال در این منطقه ویژه اقتصادی بندری ساخته می‏شود

از زمان ابلاغ قانون منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، سرمایه‏گذاران بسیاری علاقه‏مندی خود را برای فعالیت در این منطقه اعلام کرده‏اند که  مسئولین در حال بررسی درخواست‏ها و گفتگو با آنان و همچنین، آماده‏سازی اراضی و زیرساخت‏های مورد نیاز هستند

 

 

 

 

 

فصل پنجم:

تصاوير

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حوض بندر

نمايي از اسكله بندر

 

عكس هواي از بندر

 

پهلو گيري كشتي در بندر

عكس قديمي بندر نوشهر

كارگران مشغول به كار بندر نوشهر

 

 

 

 

 

 

 

فصل ششم:

تفسیر

و

نتيجه گيري:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 پیشنهادات

با توجه به حجم بالای فعالیت های  سازمانی بنادر و وجود پیمانکاران متعدد تهیه نرم افزار که صورت وضعیت پیمانکاران را نشان دهد امری لازم و ضروری به نظر می رسد . الارقم وجود نیروهای متعدد مالی سیستم مالی سازمان در گیر بروکراسی اداری است پیشنهاد می گردد با توجه به سیستم نرم افزار مالی بایگانی اسناد حتی الامکان در حد پیوست های ضروری اسناد می باشد .

شفاف سازی قراردادهای بلند مدت درآمدهای اداره کل به میزان 100%

استقرار و پیاده سازی فاز دوم سیستم یکپارچه

اعلام اینترنتی وضعیت پیمانکاران و پرداخت های پرسنل و صورت حساب درآمد

وصول بدهکاران تجاری طی  دوره به میزان 50 %

مستند سازی و جمع آوری مدارک مثبته اموال منقول

محدودیت  های کار

در انجام اين كارآموزي با محدوديت هاي خاصي روبه رو بوده ايم كه مهمترين محدوديت ها عبارت بودند از:

  • زمان محدود برای دوره کارآموزی
  • عدم دسترسی به اطلاعات

نتیجه گیری :

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در راستای رسالت خود با اعمال مدیریت شایسته و بهره گیری از شیوه های نوین مدیریتی و مشارکت بخش خصوصی فعال در زمینه های مختلف عملیات بندری ، امور خدماتی و … بیشترین سهم حمل ونقل دریایی را به بنادر استان اختصاص داده است .

امکانات مدرن ، تسهیلات ویژه ای اداره کل در میان بنادر شمال کشور موجب جلب رضایت مشتریان و جذب شرکتهای معتبر کشتیرانی گردیده است اعمال وظایف حاکمیتی در حفاظت و ایمنی دریانوردی ، تجسس و نجات دریایی ، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی آب دریا ، برقراری سیستم های مخابرات دریایی ، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی و انجام کلیه امور مربوط به آزمون ، صدور و تمدید گواهینامه های شایستگی شناور های تجاری زیر 500 تن و شناسنامه های دریانوردی و ثبت و بازرسی کلیه شناورهاو ارائه گواهینامه های مربوط و… اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران را از جمله بنادر مطرح حاشیه دریای خزر یافته است

 

 

 

 

 

منابع :

 اداره کل بنادر و کشتیرانی شهرستان نوشهر

وبگاه استانداری مازندران

وبگاه نوشهر

خبرگذاری و گردشگری استان مازندران   

http://www.ostan-mz.ir

http://noshahrport.pmo.ir

www.asrehjadid.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *